Första sommaren med min Nibe Frånluftsvärmepump F370 CU 3X400v. Denna har jag kopplat till golvvärme som jag har i hela huset (gjuten betongplatta). Pumpen sköter således både värme och vatten i mitt hus.

Har i varje rum en tempgivare som öppnar don till slingorna för att snabba på hastigheten i rören och öka hastigheten. Just nu har jag tempgivarana på min och således värmer de inte så mycket. Problem är dock att jag alltid har typ 1 eller två grader kallare än utetempen oavsett om jag har min på termostaterna. Finns det inget sätt att få mindre temp i rören eller minska hastighet eller temp ut. Det är olidligt hemma när det är väldigt varmt ute som det är nu. Över 25 grader.

Edit: Såg nu att det fanns en semesterfunktion. Ska pröva den

Meny 4.7 - semesterinställning För att reducera energiförbrukningen under semestern kan du schemalägga en sänkning av värme, ventilation och varmvattentemperatur. Solfångarkylning kan också schemaläggas om funktionen är ansluten. Om rumsgivare är installerad och aktiverad ställs önskad rumstemperatur (°C) in under tidsperioden. Denna inställning gäller samtliga klimatsystem med rumsgivare. Om rumsgivare inte är aktiverad ställs önskad förskjutning av värmekurvan in. För en grads förändring av rumstemperaturen krävs vanligtvis ett steg men i vissa fall kan flera steg krävas. Denna inställning gäller samtliga klimatsystem utan rumsgivare. Semesterinställningen startar kl. 00:00
 
Vad tycker pumpen själv att framledningstemperaturen ska vara? värmepumpen har ingen kylfunktion, så vattnet kommer inte att bli kallare än vad golvet är.
 
Meny 4.9.2 Stopp av värme, är viktig och kan ofta sättas till t.ex. 17 grader. Huset värms ändå 3 grader av köksapparater, TV, boxar, datorer och personer i huset. På sommaren ska cirkulationspumpen vara avstängd. Funktionen nattsvalka kan hjälpa lite lite grann. Bäst är att skaffa en luftluftvärmepump som komplement till F370 och för kyla på sommaren.
 
useless useless skrev:
Vad tycker pumpen själv att framledningstemperaturen ska vara? värmepumpen har ingen kylfunktion, så vattnet kommer inte att bli kallare än vad golvet är.
Nu vet jag inte exakt vilken parameter på pumpen som detta är. Men beräknad framledning (S1) står det 24 grader på. Framledningstemp (BT2) står det 30.6 grader på.
 
Är cirkulationspumpen för värmen igång?
 
J Josth skrev:
Meny 4.9.2 Stopp av värme, är viktig och kan ofta sättas till t.ex. 17 grader. Huset värms ändå 3 grader av köksapparater, TV, boxar, datorer och personer i huset. På sommaren ska cirkulationspumpen vara avstängd. Funktionen nattsvalka kan hjälpa lite lite grann. Bäst är att skaffa en luftluftvärmepump som komplement till F370 och för kyla på sommaren.
J Josth skrev:
Meny 4.9.2 Stopp av värme, är viktig och kan ofta sättas till t.ex. 17 grader. Huset värms ändå 3 grader av köksapparater, TV, boxar, datorer och personer i huset. På sommaren ska cirkulationspumpen vara avstängd. Funktionen nattsvalka kan hjälpa lite lite grann. Bäst är att skaffa en luftluftvärmepump som komplement till F370 och för kyla på sommaren.
Vi har gått i tankarna att installera en luft/luft pump iom att vi har solceller och i princip kan få gratis el då vi har överproduktion på sommaren. Det enda som känns tråkigt med det är att värmedelen används väldigt sparsamt så då har du den egentligen bara för kylans skull. Men dagar med 30 graders värme är det såklart värt det.

Hur stänger jag av cirkulationspumpen. Ska det inte alltid rinna lite vatten i rören så att inte rören skadas?

Jag aktiverade funktionen nattssvalka igår faktiskt och det var betydligt mer fart på ventilationen på natten. Det kanske hjälper en del. Det var inte jättevarmt inatt så jag vet inte.


Tycker själv a
 
Toblin77 Toblin77 skrev:
Hur stänger jag av cirkulationspumpen. Ska det inte alltid rinna lite vatten i rören så att inte rören skadas?
Nej, dom tar inte skada av att vattnet står still. På sommaren brukar man byta till sommarläge (om inte värmepumpen gör det automatiskt). Då stängs cirkulationspumpen av.
 
useless useless skrev:
Är cirkulationspumpen för värmen igång?
Om jag kollar nu så är bara cirkulationsfläkten igång. Men hur kollar jag om cirkulationspumpen är igång. Jag har bara don som är kopplade till termostater (roth) på varje rum och de olika slingorna av golvvärme. Kan jag stänga av inflödet helt och hållet till dessa slingor eller det gör man genom pumpen?
 
Och cirkulationspumpen motioneras automatiskt ca en gång per vecka. Då ska det inte bli några startproblem framåt höstkanten.

F370 har bara en liten kompressor och resten av värmen kommer från elpatronen. Har man även en LLVP i huset och ställer in grejerna rätt för värme så kan elförbrukningen sänkas markant.
 
Toblin77 Toblin77 skrev:
Kan jag stänga av inflödet helt och hållet till dessa slingor eller det gör man genom pumpen?
Nej, du ska inte skruva på några ventiler. Cirkulationspumpen ska stå still på sommaren (helst via automatik så den motioneras som Josth nämner).

Men oavsett vilket så tror jag inte den höga innetempen beror på värmesystemet. Det blir helt enkelt varmt inne när det är varmt ute om man inte har någon aktiv kyla, t ex en luftvärmepump.
 
J Josth skrev:
Och cirkulationspumpen motioneras automatiskt ca en gång per vecka. Då ska det inte bli några startproblem framåt höstkanten.

F370 har bara en liten kompressor och resten av värmen kommer från elpatronen. Har man även en LLVP i huset och ställer in grejerna rätt för värme så kan elförbrukningen sänkas markant.
Har solceller och innan dessa gav producerad el ungefär 15000kWh i årsförbrukning. Hur mycket kan du få ner förbrukningen med en luft/luftpump per år?
 
J Josth skrev:
Meny 4.9.2 Stopp av värme, är viktig och kan ofta sättas till t.ex. 17 grader. Huset värms ändå 3 grader av köksapparater, TV, boxar, datorer och personer i huset. På sommaren ska cirkulationspumpen vara avstängd. Funktionen nattsvalka kan hjälpa lite lite grann. Bäst är att skaffa en luftluftvärmepump som komplement till F370 och för kyla på sommaren.
Denna inatällning ser ok ut tycker jag?
 
  • Display på termostat med inställningar för autoläge, stopp av värme 17°C, stopp av tillsats 15°C, filtreringstid 24h.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Toblin77 Toblin77 skrev:
Om jag kollar nu så är bara cirkulationsfläkten igång. Men hur kollar jag om cirkulationspumpen är igång. Jag har bara don som är kopplade till termostater (roth) på varje rum och de olika slingorna av golvvärme. Kan jag stänga av inflödet helt och hållet till dessa slingor eller det gör man genom pumpen?
Går inte att ställa in sommarläge då det ska styras via smarta hemmenyn men den verkar inte vara aktiv. 1.9.3.1 ska den stå på 20grader? Tycker det mesta ser ok ut. Får fundera på en luftvärmepump. Enda jag intw fattar är om cirkulationspumpen är igånng eller inte?
 
  • Digital termostatpanel visar inställd temperatur på 20°C för klimatsystem 1 med versionsnummer 1.9.3.1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostatvisning med texten "FRAMLEDNTEMP. VÄRME 1931" och instruktioner för temperaturreglering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte vill ha komfortvärme på sommaren så kan du dra ner den där. Jag hade även dragit ner gränsen för värmestopp ett par grader...
 
Toblin77 Toblin77 skrev:
Har solceller och innan dessa gav producerad el ungefär 15000kWh i årsförbrukning. Hur mycket kan du få ner förbrukningen med en luft/luftpump per år?
Beror en del på hur stort huset är och var det ligger etc, men jag uppskattar möjlig besparing till 3000-4000 kWh/år med en LLVP kompletterar en traditionell FLVP som har en ganska liten kompressor. Gäller att man gör rätt inställningar så LLVP kan värma en betydande del av huset istället för FLVP som får ta övriga rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.