Frånluften från en Flvp brukar ju gå upp genom taket, men finns det nån anledning till det eller kan man lika gärna låta den gå ut genom ytterväggen eller finns det några mystiska kondensfenomen eller likande man vill undvika?
 
bjolo360 skrev:
Frånluften från en Flvp brukar ju gå upp genom taket, men finns det nån anledning till det eller kan man lika gärna låta den gå ut genom ytterväggen eller finns det några mystiska kondensfenomen eller likande man vill undvika?
Troligen för att slippa en skarp böj på inkommande luft till värmepumpen som gör att fläkten behöver gå hårdare och låta mer?
 
D09
Om jag inte minns fel har grannen sitt utblås på fasaden vid entrén.

Verka funka men utblåset var fullt med is vid minst ett tillfälle :/

Vad det berodde på har jag ingen aning om.
 
D09 skrev:
Om jag inte minns fel har grannen sitt utblås på fasaden vid entrén.

Verka funka men utblåset var fullt med is vid minst ett tillfälle :/

Vad det berodde på har jag ingen aning om.
Jo, temperaturen sänks ju på frånluften, som då riskerar att kondensera, varvid det kan bildas is vid frysgrader.

Jag kan tänka mig att det kan vara en anledning till att dra frånluften över taket för att inte blöta ner fasaden.
Taket med sina betongpannor bör väl, i alla fall teoretiskt, vara tåligare mot fukt än en trävägg.
(Hur man löser ev. isbildning är naturligtvis en följdfråga.)

Dessutom hörs nog fläktljudet mindre utomhus om utblåset riktas uppåt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Förvirringen är total.
Frånluft = Luft från huset som går in i värmepump och "återvinns"
Avluft = Luft efter värmepump som skickas ut

Avluften kan man lika gärna skicka ut genom väggen. Görs på många nybyggda hus.
 
Enda riktiga problemet med att köra ut avluften genom väggen är grannen :) det låter fan! Kör du ut den i taket blir ljudspridningen sån att grannen inte rimligen störs...
 
Joens skrev:
Förvirringen är total.
Frånluft = Luft från huset som går in i värmepump och "återvinns"
Avluft = Luft efter värmepump som skickas ut

Avluften kan man lika gärna skicka ut genom väggen. Görs på många nybyggda hus.
My bad. Menar naturligtvis avluften. Intessant att det görs på nybyggen, tycker det vore bra att slippa genomföring på taket. Vi har ingen granne åt det hållet... än :)
 
sunqan skrev:
Enda riktiga problemet med att köra ut avluften genom väggen är grannen :) det låter fan! Kör du ut den i taket blir ljudspridningen sån att grannen inte rimligen störs...
Det finns ljuddämpare som bör installeras.
 
Joens skrev:
Förvirringen är total.
Frånluft = Luft från huset som går in i värmepump och "återvinns"
Avluft = Luft efter värmepump som skickas ut...
Förlåt!
Det är inte lätt för oss amatörer med fackuttrycken.
Men om man talar om frånluft ut genom tak eller yttervägg är det väl knappast någon tvekan om vad som avses.
 
Absolut. Jag läste bara frånluft och sedan inte det andra med ut genom tak tillräckligt noga. Tänkte vi pratade innetak ;)

Men nu vet vi ju vad som gäller och jag har sett flera frånluftare med avluften direkt ut genom väggen.

Dock kan det bli lite skitigt där om filtret inte tar allt, vilket det inte brukar göra så det kan vara bra att ha det på en höjd man kan tvätta med.
 
smurfen72 skrev:
Det finns ljuddämpare som bör installeras.
Hmmm. Hur ser en sån ut?
 
Finns många olika modeller både flexibla och hårda kolla på tex soliduct dom har några på hemsidan.
 
På mitt/vårt hus går avluften (tack Joens!) ut genom taket.
Anledningen är väl främst för att den skall separeras från tilluften (eller heter det inluften?) som vi tar in genom väggen.

Men ventilationen, det är alltså FTX, hörs inte alls utomhus.
Inte inomhus heller i och för sig, utom i tvättstugan där aggregatet sitter.

När jag går förbi en av grannarna, som har FLVP, hörs tydligt fläktbullret från deras ventilation.
 
Hur mycket det låter beror till stor del i hur mycket man ventilerar samt naturligtvis hur systemet är byggt men helt ljudlöst kan ett vent system inte bli om det ska ventilera någorlunda normenligt. Det är viktigare att ett Ftx system är rätt byggt för man störs normalt mera av ljud i till luften än om det låter från frånluften. Det ska inte behöva låta mera från en flvp än ett Ftx system båda har fläkt och behöver ev ljuddämpare för att få ner ljudnivån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.