Hej
Vi funderar på 1 1/2 plans villa - Älvsbys (Torgrim). Vi har möjlighet att få fjärrvärme. Anslutningsavgiften för detta är gratis. I Älvsbyhus ingår frånluftsvärmepump.

* Min fundering är vad som är mest ekonomiskt? Vad är bäst i längden?

* Ni som byggt med Älvsbyhus och valt fjärrvärme, vad har ni fått dragit av för pumpen?

* Vad kostar det att köpa till en fjärrvärmecentral?

* Jag har läst att detta "pump" ökar ventilationen, vilket minskar fukt och mögel. Detta är ju en fördel.

* En nackdel tycks ju vara att man bör komplettera med någon annan uppvärmning när man har "pump" tex kamin och det finns ju inte som tillval hos Älvsbyhus. Ni Ä-husbyggare som valt "pump", upplever ni att det är kallt i era hus? Hur har ni löst detta?

Vill ni hjälpa mig med kloka råd. Ska bygga i Sundsvall och här är det ju kallt om vintern.

 
mavan skrev:
* Jag har läst att detta "pump" ökar ventilationen, vilket minskar fukt och mögel. Detta är ju en fördel.
Hej!

Pumpen ökar inte ventilationen, däremot tar du tillvara värmen som du drar ut från ventilationen. Även om du inte har pump så måste du ju ha samma ventilation i huset, skillnaden är bara att om ni sätter en frånluftsfläkt på vind/tak tar ni inte tillvara på den varma luften i ventilationen, vilket gör att samma mängd som sugs ut måste värmas upp.

Resten av funderingarna överlåter jag till nån annan manad.................
 
Det är stora skillnader på fjärrvärmepriser beroende på var i landet ni bygger. Kolla upp det och gör en kalkyl på investeringskostnad och månadskostnad. Du bör få 25-30 tusen i avdrag för frånluftsvärmepumpen. En vanlig FVP sparar 6000-8000 kWh/år jämfört med direktel.
 
en frånluftsvärmepump gör ungefär samma besparing som ett ventelationssystem med återvinning (FTX)

så ineffektiva är dom!
sök på forumet så hittar du info om fjärrvärme, det är bara på ett fåtal ställen som det är riktigt billigt, oftast landar man på 60-80 öre/kw, när man räknat in alla avgiftar !!!

har du tomt så du får plats med ytjordvärme? räkna på det !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.