Hej,

Vårt hus kommer att bli 1-plan med platta på mark, 300 mm cellplastisolering. Boytan kommer att bli 132 kvm plus kopplat dubbelgarage på 42 kvm som ligger under samma valmade tak som huset och kommer att ha samma dimensionering i både väggar, platta och tak. Uppvärmning kommer att vara vattenburen golvvärme i hela huset + garaget.

Olika leverantörer råder oss att satsa på frånluftsvärmepump eftersom payofftiden på en bergvärmeinstallation är för lång med tanke på vår husstorlek. Andra leverantörer anser att bergvärme är det enda rätta.

Huset ligger i Halland och vi har NIBE och IVT att välja på som fabrikatval.
 
En bergvärmepump är svår att räkna hem för ett nybyggt hus av den storleken. Frånluftsvärmepump är nog ganska rätt för er. Traditionella FVP:ar från Nibe eller IVT på 2 kW ger liten besparing men också liten investering.

Andra alternativ är:

Lägg på ca 20 000 kr och satsa på en kraftigare FVP från Comfortzone på 5 kW och få större besparing. Investeringen betalar sig på ca 5 år.

Alternativt lägg på ytterligare ca 20 000 kr på markvärmepump på 7 kW och få ytterligare större besparing. Risken är dock att det tar upp till 20 år innan den investeringen har betalat sig.

Men allt handlar ju om hur mycket elen kostar i framtiden. Men blir den för dyr vill man kanske inte ha värmepump alls utan istället t ex pellets...
 
Har pratat med IVT och dom rekommenderar 495 Twin framför 490. Vi skall ju bygga nytt så det är lätt att gräva ner 150 meter slang, platt grästomt och inga berg vad vi vet än :-X

Vårt toppeffektsbehov kalkylerade IVT till 8,4 kW.

Dom räknade även på Greenline HT+ 7 men den skulle ge en payofftid på 20 år...

Skall ringa NIBE nu och höra vad dom anger för lämpligt val & varför.

Har fått info från ComfortZone men jag hänger inte riktigt med på varför dom kan lova guld och gröna skogar samt vara bättre och lönsammare på allt än vad NIBE och IVT kan erbjuda. Är lite skeptiskt till fantasilöften när dom inte underbygger dem med information så att det blir svart på vitt. Tycker spontant att dom verkar lite "tunna" med tanke på det mailade broschyrmaterialet som bestod av torftiga och enkelt gjorda PPT-presentationer samt en excelkalkyl som verkar vara gjord av någon som gått kurs i Excel nr 1A...

Men jag vill gärna ha mer feedback i ämnet, mycket gärna från någon som har en ComfortZone!
 
Jag har en CE50 från Comfortzone sedan drygt ett år. Jag är väldigt nöjd med den och den täcker över 90 % av energibehovet i mitt nybyggda hus på 217 m[sup]2[/sup]. Hemligheten med deras konstruktion är dels en kraftigare scrollkompressor med varvtalsstyrning samt en egenutvecklad förångare. De har även suggasväxlare. De sänker temperaturen på frånluften till ca -10 till -15 grader. En traditionell FVP sänker temperaturen till ca 5 till 10 plusgrader. Sammantaget ger detta att de kan få ut 5 kW istället för 2 kW som de övriga ger.

På deras hemsida www.comfortzone.se redovisas en del tekniska beräkningar och svar på vanliga frågor.

Comfortzone är ett litet företag med några år på nacken. De har inte alls samma budget för marknadsföring som de stora drakarna IVT och Nibe har. Men produkterna blir ju inte sämre för att marknadsföringen är lite tafflig. Med min erfarenhet så håller dom vad dom lovar när det gäller effekt, besparingar etc.
 
varför pratas det aldrig ytjordvärme?

jag ahr sakt det förr, men måste tydligen säga det igen.
Ytjordvärme är lika effektivt som en bergvärme pump, men den är mycke miligare att instalera, specielt vid ny bygge, då är dt det ända rätta.

om din topp effekt är 8,4 kW så skulle jag instalera en pump som kan leverera 7kW vid nol grader på köldbäraren & 50 grader på värmebäraren. Sen spelar det ingen roll om levrantören kalla modellen för 6, 7 eller 8, det är vad pumpen ger som är det viktiga!
400m slang i bacen klarar du dig säkert med.

du tjänar mycke på att överdimensionera kolektorslang & golvvärmens effekt
 
Ja ett alternativ som jag beskrev var IVT 495 Twin med 150 m kollektorslang - menar du att man vinner mycket på att överdimensionera IVTs rekommendation på 150 m ända upp till 400 m slang? Hur räknar du då - dvs, vad ger det tillbaka?

ComfortZones teknik verkar ju överlägsen, märkligt att IVT och NIBE inte delar deras filosofi med så hög temperatursäkning? Vad är nackdelen?
 
TMC det är ju så här att IVT & Nibe säljer ju även bergvärmepumpar. Tar de till sig denna teknik för frånluftsvärme så konkurrerar de med sig själva och då i bergvärmesegmentet.  De har ju ändå så gynnsamma avtal med alla husentrepenader - de har inget stort behov själva att göra så här. Som tidigare skrivits - ComfortZone är ett litet företag - små marknadsandelar.

Ytjordvärme är inget för mig - har BERG i dagen. Och trädgårdsintresse - oavsett VAD alla hävdar så skullejag adlrig vilja gräva ner någe som har potential å sänka marktemperaturen i min trädgård.
Litet kan tyckas men spelar roll för mig.

Vi valde CZ - det är första riktiga vintern för oss nu :) så vi får se vad det blir ;-)

 
Ja det finns risk för (faktiskt mycket vanligt om man tittar bakåt, men det är kanske bättre nu?) att vissa VP anläggningar underdimensioneras och att man i verkligeheten jobbar vid högre temperaturer än antagits (en så enkel sak som vem eg har bara 20 C inne, redan 1 grad högre betyder ca 8% högre uppvkostnad i södra Svedala)
Fördelen med att räkna "lågt" betyder ibland lägre investering men besparingen blir "aldrig" den utlovade.
Isolera ordentligt och skapa ett vindtätt skal och räkna sen ut vad huset drar, och sen är det bara att dimensionera, men sen har vi också familjens vanor övrig teknikutrustning osv som påverkar kraftigt

och rent generellt är det något fel om en bergvp är lönsam i ert fall

och taket skall ha tjockare isolering
 
TMC skrev:
Ja ett alternativ som jag beskrev var IVT 495 Twin med 150 m kollektorslang - menar du att man vinner mycket på att överdimensionera IVTs rekommendation på 150 m ända upp till 400 m slang? Hur räknar du då - dvs, vad ger det tillbaka?

ComfortZones teknik verkar ju överlägsen, märkligt att IVT och NIBE inte delar deras filosofi med så hög temperatursäkning? Vad är nackdelen?

NEJ! du ska inte ha en Twin, den ger bara 4kW oavsett hur lång slang du har Du ska ha en pump som ger 7kW

har man lång slang så öhar cop i det området pumpen arbetar, men om ditt hus kräver 8,3 kW & pumpen max kan ge 4kW så får ju elpatronen stå för 4,3 kW & det vill vi ju inte.

kort slan gör att det kostar 1:- att produsaera 4kW.
lång slang gör att det kostar 0.75:- att produsera 4kW

dom övriga 4kW som saknas kostar 4:- för att produsera dom 4kW

du ska altså kolla pris på en ren ytjordvärmeanläggning
 
du ska inte heller stirra dig blind på siffran som fins i dom värmepumparnas namn, den sifran som bestämer storleken på pumpen.
det är mycke viktigare att kolla vad pumpen igentligen avger för effekt.
kolla vad den avger vid 0/50

en nibe 1215-7 avger då 7,1kW
en nibe 1230-8 avger då 6,9kW
en ivt greenline avger 6,9 kW
thermia villa 75 ger 7,1 kW
 
Gummigum skrev:
TMC det är ju så här att IVT & Nibe säljer ju även bergvärmepumpar. Tar de till sig denna teknik för frånluftsvärme så konkurrerar de med sig själva och då i bergvärmesegmentet. De har ju ändå så gynnsamma avtal med alla husentrepenader - de har inget stort behov själva att göra så här. Som tidigare skrivits - ComfortZone är ett litet företag - små marknadsandelar.
Rent principiellt är det för djävligt att de inte tar till sig tekniken inom hela sitt VP sortiment. Effektreglering och minskning av de irreversibla förlusterna borde vara självklart när man kränger så många pumpar som vad "drakarna" gör. De termodynamiska "trixen" för bättre COP är kända sedan Hedenhös. Det enda nya är varvtalsreglering för rimliga pengar.
 
ComfortZone är samma sak som att välja större motor vid bilköp, mer el in mer värme ut, mer bensin in mer effekt ut. Värmepumpar skall värderas efter COP-värde, inget annat.
Mitt förslag är att du väljer en bra FLVP och kompletterar med en vattenmantlad kamin, vårt hus är lite större 270 M2, varav garage 40 M2 och vi har ännu denna höst aktiverat elpatronen. FLVP´n drar 600 Watt och ger 1800 W i värme det kan jag stå ut med.  
 
0840 skrev:
ComfortZone är samma sak som att välja större motor vid bilköp, mer el in mer värme ut, mer bensin in mer effekt ut. Värmepumpar skall värderas efter COP-värde, inget annat.
Mitt förslag är att du väljer en bra FLVP och kompletterar med en vattenmantlad kamin, vårt hus är lite större 270 M2, varav garage 40 M2 och vi har ännu denna höst aktiverat elpatronen. FLVP´n drar 600 Watt och ger 1800 W i värme det kan jag stå ut med.  

Man ska inte stirra sig blind på COP!

Om man ska titta på COP så är det ju årsCOP för just ens eget hus som är intressant & det finns det ju ina siffror på.

Om en värmpump har COP på 4,8 & en annan har 5,2 så är det ju iten så enkelt att den med högre COP spar mer pengar ! Du måste ju dimensioner allt runt ikring rätt & framförallt har rätt styrka på kompressorn, annars så går elpatronen mer än vad den behöver & den ger ju COP på 1

----------
värmepump 1 har cop 5,2 & är på 4 kW, värme & varmvatten koster med denna pump 3000:- på årets 6 varmaste månader
Värmepump 2 har 4,8 i COP, men har en kompressor på 7kW, denna koster 5200:- på dom 6 varma månaderna

= högt cop ger en besparing på 200:- för det varma halvåret.

På vinterhalvåret så måste elpatronen gå in o stötta, om man har en klen pump (vilket allar frånluftare är) så stöttar elen mer.

pump 1 kostar 8 000:- totalt blir detta 11 000:- /år
pump 2 kostar 5 000:- totalt blir detta 8 000:- /år
=det är viktigare att välja en värmepump som kan värme huset än en pump som har bra COP
 
Givetvis är min totala förbrukning mest intressant, det jag vänder mig mot är att det finns en uppfattning här på forumet att ComfortZone är ett orakel bland värmepumpar. ComfortZone är bara en kraftigare maskin, och dyrare. COP är ff ett värde på vad du får tillbaka på din insats. Min egna lösning är att ha stor vattenmängd som FLVP skall värma och då klarar jag tillfälliga "uttag" i form av bad etc. utan att elpatronen behöver aktiveras.
 
Det var skojigt!

Själv har jag fått uppfattningen avv Bergvärme är en religion ;-) och att de som argumenterar för bergvärme anför oftast att frånluftsvärme är så klent att det 'bara' ger max 2 kW - då kan ju minoriteten med CZ inte hålla tyst ;-) då det ju finns en 'bra' frånluftsvärmepump. Och faktum är - den är okänd!

Och alla som sitetr i 'valet å kvalet' borde få all information - det är ju verkeligen en STOR investering hur man än vrider å vänder å väljer.

Om jag fick önska så skulle jag önska en perpetum mobile.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.