Hej,
Jag har idag en värmepump, Nibe Fighter 1235 från 2010 med tillhörande jordvärmeslinga installerad.
Jag ventilerar med hjälp av Pax 201 fläktar (4W, teoretiskt luftflöde 95m3/h) 3 st våtutrymmen fördelat på 2 badrum och 1 tvättstuga. Dessa paxfläktar går dygnet runt.
I samband med renovering av det ena badrummet hade jag först tänkt att skippa paxfläkten och istället sätta en isolerad kanalfläkt på vinden (enplanshus) för att kunna samnyttja den och även ventilera ut en klädkammare (4m2) samt ett skåp där hemmabioanläggningen skall stå.

Tanken har slått mig om jag istället skulle montera en Nibe FLM 30 till värmepumpen.
Grovt uppskattat så behöver jag från det ena badrummet (som är vägg i vägg med klädkammaren och hemmabioskåpet) cirka 15 meter rördragning på vinden. Samt från badrum nr2 cirka 7 meter. Pannan står i tvättstugan så den rördragningen blir från befintligt frånluftsdon cirka 2 meter. Jag tänkte använda isolerade spirorör med renslucka och så få vinklar som möjligt. Ljuddämpare bör väl också monteras.(tänkte iofs ha det om det blir kanalfläktsprojektet ist)

Jag skulle uppskatta om någon kunnig (förståsigpåare undanbedes i denna tråden) kunde räkna på ev pay off tid för merkostnaden en FLM kontra kanalfläkt.
Har hittat en NIBE FLM 30 för 10900 inkl.moms på nätet kanalfläkten kostar 2600 kr. Kostnad för arbete och rördragning kan vi lämna utanför. Det som är intressant är om FLM:n kan återvinna ihop sin merkostnad i inköp kontra att ventilera ut 21 gradig luft.
Tack på förhand :)
 
Mikael_L
Om det teoretiska flödet på 95m3 i timmen även är det verkliga så är det lämplig flöde för att ventilera en bostadsyta på 75m2. (Boverkets 35l/s per kvm).
Men i vilket fall tror jag att du i ganska runda tal kan återvinna något mellan 5 och 20 kWh /dygn. dvs ca 5-20:- /dygn.

Det är ju svårt att veta det riktiga luftflödet och jag vet inte heller vilken verkningsgrad den där frånluftsmodulen har och hur låg temp avluften får.

Och nu kom jag på att det här var beräkningar som om det gällde frånluftsvärmepump, typ.
I detta fall har du ju redan ett visst COP iom jordvärmen, så det går kanske inte att räkna såhär ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.