Håller som bäst på att bygga ett enbilsgarage (30 kvm) med verkstadsdel med separat ingång (20 kvm) och förråd på loftet.
Garage och loft har jag tänkt hålla frostfritt, verkstaden ca 15 grader.
Har 145+45 mm isolering i alla väggar och tak.

Har inte installerat värmesystemet än men har hittills varit inställd på direktverkande el.

Nu har jag möljighet att få en 5 år gammal frånluftsvärmepump som funkar fint. Kan jag använda den till till något vettigt i garaget?
Verkade vid första tanken rätt dumt, men kanske inte ändå? Jag har ju vatten där och skulle lätt kunna installera den.

Finns det några fördelar som uppväger att det blir bökigare att installera och driva än direkt-el?

/Fredrik
 
För att frånluftspumpen skall fungera fodras att den kan suga värme ur varm frånluft vilket ju innebär att du måste värma med nåt mer än bara pumpen och det blir naturligtvis el. Har du för svalt i verkstan fungerar inte pumpen tillfredsställande så har du inte behov av en bra ständig ventilation av verkstaden så finns ingen lönsamhet i vpn. Med 10 grader grundvärme från ett elelement o en 2,5 kw aerotemper för att snabbt höja tempen när du ska jobba ...
 
OK, värmepumpen visade sig dessutom vara en IVT 550 som endast ger varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.