Hej

Jag funderar på hur jag ska fixa att bra frånluftsystem i vår tvåfamiljsvilla. Tilluften har jag ra koll på. Huset är byggt 1940 och har fram tills idag, när vi övergått till fjärvärme, klarat sig med självdrag. Min tanke är att montera en låda med en TFER 160 eller 200 på skorstenen. Den ska suga från kanalerna som kommer från ett badrum och en tvättstuga i källaren, ett badrum på plan ett, ett badrum på plan två och ett badrum på vinden. Frånluften från köken på plan ett och två har jag tänkt fuska lite med och låta gå via badrummen. Badrumsdörrarna ligger bara någon meter från köken, så jag tycker det borde vara okey. Sedan har vi spisfläktarna som går ut genom ytterväggarna.

Frågan är hur jag reglerar så flödet från respektive rum blir lagom. Oreglerat antar att flödet blir för stort från vinden där kanalen är kort och för litet från källaren varifrån kanalerna är långa. Å andra sidan är volymerna som ska ventileras från respektive rum i källaren bara ca 65 m3 och kanalerna härifrån är ganska stora. Volymen från plan ett och två är ca 250 m3 styck och vinden ca 150m3. Justerar man flödet i respektive rum med någon form av frånluftsdon, eller hur gör man?

Sedan funderar jag på att låta fläkten varvtalsregleras så flödet automatiskt ökar med stigande utetemp. Vad tror ni om det? Antar att självdraget ökar med tempdiffen ute - inne.

Tacksam för alla tips och idéer.
 
Frånluftsdonen är justerbara, men för att mäta flödet måste man ha en flödesmätare, om du vill göra det själv, så tror jag det går att hyra?

Tänk på att om du justerar flödet i ett don i ett rum så påverkar det flödet i övriga don.

Mvh/Mattias
 
Goxx skrev:
Sedan funderar jag på att låta fläkten varvtalsregleras så flödet automatiskt ökar med stigande utetemp. Vad tror ni om det? Antar att självdraget ökar med tempdiffen ute - inne.
Finns lite "grunkor" som gör det där men dom har en tendens att få fläkten att låta (tyristor styrning), lättare att själv justera hastigheten med t.ex. en 5-stegs trafo.
Skillnaden i "självdragstryck" sommar/vinter i en vanlig villa är inte så stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.