Hej

Nybörjarvarning!

Jag har denna rökgasfläkt som aktiv frånluftsfläkt i skorstenen på taket av mitt hus. Till den skorstenskanalen kopplar 4 våtrum via takventiler och spirorör. Video: https://drive.google.com/file/d/1FEe5HNL_KIPsiIhv41ZkQi7yaPHibA6M/view?usp=drivesdk

Jag skulle vilja att min rökgasfläkt konstant går på mycket låga varv. Jag skulle vilja kunna använda en Shelly-pryl för att via appen eller en knapp i respektive badrum höja upp så rökgasfläkten går på högre varvtal i 30minuter (t.ex. efter en dusch eller "tvåan").
  • Jag tänker jag kan använda denna fläkttransformator för att ställa in de låga varven: https://soliduct.se/transformator-vrte-c.htm
  • Sedan skulle jag vilja ha ett växlande arbetsströmsrelä så strömmen flyttas till att gå direkt till skorstensfläkten (vilket sätter den på max-speed) och sedan flyttas tillbaka till fläkttransformatorn efter ~30 minuter.
  • Sedan skulle jag vilja ha några trådlösa knappar i de stora badrummen för att sätta maxfart i 30minuter... Vilken typ föreslår ni?

Har ni förslag på Shellyprylar och kopplingsscheman som kan åstadkomma detta?

Stort tack på förhand!

Vänligen,
Fredrik
 
Fläkten låter lite illa, är lagren OK?

Tänk på att fläktinstallationer är grejor som ska hålla i 30-40 år, då är det bra att kring- och styrutrustning har samma hållbarhet.

En enkel skiss på hur du kan växla mellan inställbart lågvarv och fullvarv.
Ett tvåpoligt växlande relä med 230 V spole kopplad till lämplig mottagare.

En handritad skiss av ett elektriskt kretsschema med komponenter som transformator (Trafo), motor (M), fläkt och reläer (Relä).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
E etompau skrev:
Fläkten låter lite illa, är lagren OK?

Tänk på att fläktinstallationer är grejor som ska hålla i 30-40 år, då är det bra att kring- och styrutrustning har samma hållbarhet.

En enkel skiss på hur du kan växla mellan inställbart lågvarv och fullvarv.
Ett tvåpoligt växlande relä med 230 V spole kopplad till lämplig mottagare.

[bild]
Toppen - tack. Skickar skissen till elektrikern.

Kan man serva fläkten där de byter lagren? Nåt tips på duktig i Stockholm? Tack igen!
 
K Kird3rf skrev:
Toppen - tack. Skickar skissen till elektrikern.

Kan man serva fläkten där de byter lagren? Nåt tips på duktig i Stockholm? Tack igen!
Vanligtvis byter fläktföretag etc hela fläktmotorn. Det finns en del instruktioner på internet/Youtube som visar hur lager kan bytas i dessa fläktmotorer. Materialkostnad ca 100-200 kr.

Nu ser vi inte vilken motortyp du har men kolla lite mer, ta bilder så går det kanske att ge förslag på hur du ska gå till väga.
 
Man kanske också ska prova hur nuvarande fläkten låter när den står vänd åt rätt håll som den sitter på skorstenen. Lagren kommer i ett annat läge då så det skulle kunna påverka ljudbilden. Det låter som sagt för högt nu men det kan också vara svårt att bestämt avgöra från ett videoklipp.
 
  • Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
Observera att dessa fläktar och varvtalsregleringen fungerar bäst med en transformator.
Missljud i fläkten kan uppstå om en dimmerlösning används.

Den länkade produkten tycks finns i två utförande, beroende på inspänning. Ska du beställa så håll koll på att du får rätt version (H).
 
Hej

Förstått! Finns någon billigare transformator för varvtalsreglering än den jag länkar ovan för knappt 1000kr?

Tack igen!!
 
Redigerat:
  • Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
En annan lösning är att du byter fläkten till en med en sk EC-motor.
Dessa motorer drar mindre ström än vanliga asynkronmotorer och kan enkelt varvtalsregleras med en svag spänning på 1- 10 V.
Det finns fjärrstyrningsprylar som funkar just med denna styrspänning. Inget meck med externa transformator eller relä behövs då.
 
  • Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
E etompau skrev:
En annan lösning är att du byter fläkten till en med en sk EC-motor.
Dessa motorer drar mindre ström än vanliga asynkronmotorer och kan enkelt varvtalsregleras med en svag spänning på 1- 10 V.
Det finns fjärrstyrningsprylar som funkar just med denna styrspänning. Inget meck med externa transformator eller relä behövs då.
Hej! Bra förslag!! Vill du ge tips om vilken fläkt och styrning? Tack igen!
 
Men du behöver ju en skorstensfläkt, eller hur? Har aldrig sett en skorstensfläkt med EC-motor. Elektroniken skulle säkert dö snabbt i den motorn. I så fall får du ta bort eldstäderna i huset och låta en plåtslagare bygga in skorstenen i plåt och sätta en vanlig EC takfläkt längst upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.