Hej!

Skulle vilja sätta en frånluftsfläkt i vår tvättstuga, i en kanal i skorstenen. Men vill gärna göra en billig lösning och då sätta en fläkt som jag FÅR installera själv (dvs inte behöva koppla in elinstallatör), nämligen med stickpropp. Men det är verkligen svårt att hitta.

Jag har bara hittat några enkla på luftbutiken.
https://www.luftbutiken.se/badrumsflakt/6807-flakt-e100wp-vit.html?ipa=0&ins=

Någon som har några tips? Eller kan jag göra någon installation som jag får göra själv på något annat sätt?
 
H
Har du ett vägguttag i närheten så kör på, men troligtvis inte, finns inga förbud mot det, men är det en bit bort så tänk till så inte en skarvsladd hamnar i en våt del, det är inget bra, det blir detsamma som att ha en tvättmaskin med stickpropp och då sitter uttaget på rätt ställe förhoppningsvis
 
  • Gilla
Kevin123 och 1 till
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Har du ett vägguttag i närheten så kör på, men troligtvis inte, finns inga förbud mot det, men är det en bit bort så tänk till så inte en skarvsladd hamnar i en våt del, det är inget bra, det blir detsamma som att ha en tvättmaskin med stickpropp och då sitter uttaget på rätt ställe förhoppningsvis
Har ett vägguttag som sitter precis intill.
 
H
Den fläkten är appterad med sladd och stickpropp och ska inte vara i jordat utförande, så jobba på med ventilationen bara
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Såg att PAX Calima-fläkten har en 12v-inkoppling. I installationsmanualen står det att "OBS! Pax rekommenderar att elektrisk inkoppling av 12VDC skall utföras av behörig installatör." Det står alltså "rekommenderar". Att jämföra med den vanliga elektriska inkopplingen där det står "OBS! Elektrisk inkoppling av 100-240VAC skall utföras av behörig installatör."

Länk till manualen:
https://pax.se/storage/8A2294C230C3...a421cae6bacce4e344160/009-500002-E_Calima.pdf

Betyder att jag kan köpa en nätadapter, t ex den här på Biltema:

https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/natadaptrar/natadapter-3-12-v-2000030021

och koppla in den själv helt lagligt?
 
Ja, så länge du uppfyller andra eventuella krav på el i våtrum/våtzoner.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, så länge du uppfyller andra eventuella krav på el i våtrum/våtzoner.
Vilka krav är det? Nu är det först och främst tvättstugan jag tänkt sätta en fläkt i.

OM jag skulle sätta en i ett duschrum kan jag dra el i kanalen ut och sen in igen via ett annat rum som inte är våtrum. Men det blir förmodligen fast installation av elinstallatör i duschrummen.
 
H
Inga El-ledningar i lufttrummor bara på sidan om i ett rör ( kanalisation ) lämpligt som håller kabeln på plats
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Inga El-ledningar i lufttrummor bara på sidan om i ett rör ( kanalisation ) lämpligt som håller kabeln på plats
Varför inga elledningar i lufttrumma?
 
H
Det får inte vara el-kablar i en lufttrumma , det bara är så enligt regelboken, kallas även för fulel
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Dum fråga kanske men vill ändå passa på.

Utanför duschrummet i källaren är det en hall och intill hallen finns ett litet vedrum där det finns el och en ventil.

Kanalen i duschrummet sitter ganska lågt och i duschen och är dessutom lite för liten för en PAX Calima, vilket innebär en distansram, vilket gör att fläkten kommer hamna ännu närmare den som duschar. Är det helt tokigt att sätta en frånluftsfläkt i vedrummet och dra ut luften där istället för att kanske ta upp en ny kanal i duschrummet?

Den kommer ju självklart inte reagera lika fort på fuktnivåer men jag tänker mig att den ska stå på hela tiden.
 
H
Hur har du tänk att den fuktiga luften ska transporteras ut, det är inget bra att den stannar i något rum, för övrigt går det bra att ha den där med en sämre reaktion på fukt, se bara till att kanalen är tät mot väggen
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.