Hej

Håller på att bygga hus och är i färd med att välja system. Har varit helt inne på frånluftsvärmepump men funderar på bergvärme om det är ett alternativ. (skall ändå borra efter vatten)

Hur mycket skiljer sig totalinstallationskostnaden egentligen? Hur mycket el skulle man ev spara med bergvärme istället.

Huset är 2 x 95 kvm och ryggåstak på ovanvåningen. Golvvärme överallt. Huset är lösvirke men alla husfabrikanter kör ju med frånluftsvärmepump så man tror ju att det skall räcka, men det kanske bara är en kostnadsfråga, eller?

Finns det någon med bra erfarenheter om detta?
 
Hej. Jag installerade själv en 495 twin från IVT i vintras. Detta var ett naturligt val då jag redan har en 80 meters borrad brunn på tomtensom inte används längre. Det behövs bara 50 meter enligt tillverkaren. Resten av energin tar ur frånluften. Har kört på ekonomiläge hela tiden utan eltillskott och allt har fungerat enligt förväntan. Boytan är 160 m2. Själva installationen var en baggis. Största utmaningen var att få ner 80 meter slang i brunnen som gjorde tappert motstånd trots att denna var fylld med köldbärarvätska.
 
jonas_n skrev:
Hej

Håller på att bygga hus och är i färd med att välja system. Har varit helt inne på frånluftsvärmepump men funderar på bergvärme om det är ett alternativ. (skall ändå borra efter vatten)

Hur mycket skiljer sig totalinstallationskostnaden egentligen? Hur mycket el skulle man ev spara med bergvärme istället.

Huset är 2 x 95 kvm och ryggåstak på ovanvåningen. Golvvärme överallt. Huset är lösvirke men alla husfabrikanter kör ju med frånluftsvärmepump så man tror ju att det skall räcka, men det kanske bara är en kostnadsfråga, eller?

Finns det någon med bra erfarenheter om detta?
varför inte köra ytjordvärme? du ska väll ändå ha dit en grävare för att fixa tomten/grunder till huset?
 
IVT har ju bra alternativ till både jordslang och borrhåll.
Dom har ju sina panelkollektorer som man ställer ner i marken istället. Det som sticker iväg i kostnad är ju borrningen.
 
Jordvärme får jag inte plats med. Så det är inget alternativ.
Hur mycket kostar en IVT495 twin? Räcker 50 meter så är det ju inte så dyrt att borra.

Fast att både köra med frånluft vvx och bergvärme verkar ju vara lite kaka på kaka tycker jag.

\jonas
 
jonas_n skrev:
Jordvärme får jag inte plats med. Så det är inget alternativ.
Hur mycket kostar en IVT495 twin? Räcker 50 meter så är det ju inte så dyrt att borra.

Fast att både köra med frånluft vvx och bergvärme verkar ju vara lite kaka på kaka tycker jag.

\jonas
om du funderar på nån fomr la Twin system så borde du väll få plats med ytjordvärme till detta? hur lite tomt har du igentligen?

när du väll fårr boraren på plats & träffat berg så har du ju betalat dom dyra slantarna, att bora i berg är inte dyrt. kostar ca:260:-/m inklusive kolektor & kolektorvätska, så om du ska borra kan du lika gärna bora hela biten.
 
Enligt mina egna beräkningar så kan man dra följande slutsatser.

Enligt Nibe så sparar bergvärme ca 70% av uppvärmningskonstnaden och frånluftsvärmepump ca 50%. Ett hus på ca 160 kvm kan man spra 10 000 kwh.
Skillnaden skulle då bli kanske 2000kwh per år.
Grovt räknat så blir inte besparingen då mer än 2000 per år. Så installationen för bergvärme skulle då ta kanske uppåt 20 år att betala tillbaka.

Stämmer dessa siffror tro?

\jonas
 
Grovt räknat så blir inte besparingen då mer än 2000 per år. Så installationen för bergvärme skulle då ta kanske uppåt 20 år att betala tillbaka.
Jonas_n:
Jag gjorde samma kalkyl när vi byggde hus. Jag kom fram till att det skulle ta ca 18 år att få igen skillnaden mellan bergvärme och frånluftvärmepumpen (IVT 490). Med tanke på att man räknar på ca 15 års hållbarhet på en panna så hionner man kanske inte ens få hem stålarna innan det är dags att byta panna igen.

Jag bollade mina siffror med en tekniker på IVT och han höll med mig (ja, IVT har även begvärmepannor). Det var f.ö. han som sa det där med 15 års livslängd på pannor.

Vi har 180kvm boyta på 1,5 plan.

/Micke
 
sgryd skrev:
Jonas_n:
Jag gjorde samma kalkyl när vi byggde hus. Jag kom fram till att det skulle ta ca 18 år att få igen skillnaden mellan bergvärme och frånluftvärmepumpen (IVT 490). Med tanke på att man räknar på ca 15 års hållbarhet på en panna så hionner man kanske inte ens få hem stålarna innan det är dags att byta panna igen.

Jag bollade mina siffror med en tekniker på IVT och han höll med mig (ja, IVT har även begvärmepannor). Det var f.ö. han som sa det där med 15 års livslängd på pannor.

Vi har 180kvm boyta på 1,5 plan.

/Micke

2 frågor bara.
jag kan hålla med om att en frånluftsvärmepump kan fungera i ett nybyggt hus & därför blir bregvärme onödigt dyrt att instalera.

1. om elpriset skjuter i höjden så betalarsig bergvärmen på kortare tid, vad räknade ni på för ökning av lepriset.
2. om nu pannan bara håller i 15 år så är ju deta bara endel av kostnaden. när du byter pannan andvänder du samma borhål! & vips va fort den nya pannan var betald, jämfört med den nya frånluftsvärmepumpen som också måste bytas efter samma tid.
 
ett rätt dimensionerat borrhål tappar ca 2-3 grader på en 5 års period, den stanar det av, kan änd at det faller en grad till på 20-30 år

att höja tempraturen på borra enom att tilföra energi, är nog lika lät som att höja tempraturen å havet på samma sätt. Lika så är det på motsvarande sätt svårt att förbruka en borra.


man kan ta vatten ur samma borra som man har till bergvärmen, men man riskerar att vid stort vattenutag sänka vatten nivån i borran & ta tappar man mycke efekt & i värsta fall fryser borran. har man mycket bra fläde på grunsvattnet året om så ska det funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.