Måste det inte finnas frånlufts ventil i en bastu?
Vi bygger nytt och nu när i stort sett allt är klart ser jag att det inte finns någon frånlufts ventil.
Jag tror att snickarna har glömt bort frånluften.
Tilluften kommer under dörren.
Vad händer om man struntar i frånluftsventilen?

bastu.jpg
 
Du bör definitivt ordna med en frånluft ut i badrummet. Annars får du ingen luftcirkulation och därmed heller inte något syre till slut. Bastu ska vara avkopplande men inte på det sättet... Bara att fixa en frånluft. Så krångligt kan det inte vara att ta upp ett 110 hål nånstans som leder ut i badrummet i vänstra änden på lavarna.

Mvh Rob
 
Helt rätt, sätt upp en ventil så långt ifrån inluften som möjligt. Och när du ändå håler på så montera en släplist på dörren och ta in luft under aggregatet. Om du inte gör det så kommer luften att gå närmsta vägen ut ur rummet, dvs från dörrspringan och rätt upp till ventilen på den vänstra väggen. Tanken är att luften ska passera det varma aggregatet och därigenom få fart så att du får bra snurr på luften och behaglig temeperatur och miljö.
 
Det saknas tyvärr en inkanal bakom aggregatet också!
Och precis bakom aggregatet är dusch utrymmet.
Jag är inte helt säker på att det är speciellt lyckat att nu i efterhand när allt är klart hacka hål på tätskikt o.dyl.

Klantpastejen som projekterat ventilationen har visst helt missat bastun!
Tror ni att det kommer att funka med att ta in luften under dörren?
 
Redigerat:
Nej det kommer inte att fungera, oavsett var du sätter utluftsventilen så kommer luften att ta fel väg. Luften kommer inte att gå via aggregatet och så bör det vara.
Jag har haft en liknande lösning i ett hus jag hade för en del år sedan, han som byggde visste inte vad han gjorde och bastun blev aldrig riktigt varm. Jag byggde om och ledde inluften rätt väg och då gick det bra.
 
Du har dörren precis vid aggregatet och jag skull nog vilja säga att det fungerar tillräckligt bra med tilluften via spalt under dörren. Värmen i aggregatet skapar en luftström som gör att tilluften dras genom aggregatet då de är så nära varandra.
Du kommer att få bastun varm bara du har ett aggregat som är anpassat efter volymen i bastun som ska värmas.
 
Detta kan vara en lösning om du kan tänka dej att dra ett ventilationsrör till aggregatet.

Jag har själv samma problem och jag hade tänkt dra ett rektangulärt ventilations rör till undersidan av aggregatet. Borde inte det funka det med.?! Jag tror att röret heter Quadroflex.
 
Själv köpte jag frånluftsventil men lät bli att montera o lämnade tillbaka den eftersom jag tycker att det funkar alldeles utmärkt med att bara öppna fönstret litegrann. Så är ditt fönster öppningsbart (och sitter hyfsat högt upp) tycker jag du kan provbasta ett tag innan du monterar dit en ventil.
 
Gör så just nu i väntan på ventil.
Kanske lika bra att fortsätta att öppna fönstret en smula.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.