Hej,

Jag har precis låtit en firma installera en frånluftsfläkt på våran takhuv, där dush/wc på övervåning samt bastu/dush i källaren löper ut. Allt fungerar bra nu tycker jag, innan så var det självdrag.

Ventilationskanalerna som finns i huset är av eternit, men jag är inte orolig nu när det sugs åt rätt håll. Jag har funderingar på att sätta filter på alla frånluftskanaler för att inte det ska sättas igen för de är inget jag vill rensa eller få rensat pga att det är farligt, den dagen dom har gjort sitt så byts dom ut. Men hur blir det med filter som sitter i dush, kommer det skapa en massa fukt problem iom att den kommer bli lite fuktigt. Eller kommer den torka relativt snabbt?

Jag vill alltså undvika att det sätts igen på ett par år, byter/rengör hällre filter ett par ggr per år .

Hoppas ni förstår hur jag menar :)

Som sagt, att byta är inget jag har tänkt att göra nu. Har andra planer för ventilationen i framtiden.
 
Normalt har man inga filter på frånluften i anslutning till ventilerna just p g a att de sätts igen av smuts och damm.

Så länge det inte sker någon mekanisk åverkan på kanalerna kommer inget att lossna från dem.
 
Patrick E skrev:
Normalt har man inga filter på frånluften i anslutning till ventilerna just p g a att de sätts igen av smuts och damm.

Så länge det inte sker någon mekanisk åverkan på kanalerna kommer inget att lossna från dem.
Tja, jag kanske var otydlig. Jag skulle vilja ha filter för att fånga upp damm och smuts för att minimera smuts i eternitkanalerna. Dessa kanaler kommer jag aldrig att rengöra, när dom har gjort sitt så byts dom men jag skulle vilja fölänga livslängden genom täta filter byten. Men är det ok att ha filter i våtrum, kommer den att torkas eller blir det andra fuktskador runt där?
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.