Bra/dåligt, billigt eller dyrt har jag ingen uppfattning om men mitt tak ska få en huv från Vittinge som passar teglet OCH har rördiameter 160mm, det senare för att optimera prestanda från köksfläkten. Denna huv kostade 2300:-.

Ett annat alternativ är att prata med en plåtslagare. Jag tror inte att det blir dyrare men antagligen inte så mycket billigare heller om man inte har fina kontakter förstås...
 
Hej, jag monterade just en sådan på ett tak med jönåkerspannor. Fläkten har vi på vinden så det är bara en plåthuv som monteras i utrymmet som blir då man tar bort en panna. Köptes på Ekströms trä i Norrköping som tog den från Jönåker pris 1375 kr inkl. moms.

Lyck till
 
Har precis beställt en frånluftshuv till mitt tak, Nortegel, den kostar ca 1600 inkl moms. Min plåtslagare kostar 300+moms/timme, det ger honom lite drygt 4timmar att tillverka och montera en huv inkl material. Jag tror inte att det blir billigare om "plåtis" gör det, den färdiga huven monterar jag själv. Plåtslagaren har själv sagt att det tar ca 2timmar att fixa en avloppsventilation och det är ju bara ett rakt rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.