Jag googlade lite på frånluftdon som kan öppnas för ökat flöde temporärt. Det verkar ju inte finnas så värst bra produkter.

Jag har FTX i kåken. I badrummet vill jag kunna öppna upp fullt flöde temporärt när det duschas. Antingen ett don med timer eller manuell återställning till normalflöde. Är det någon som har erfarenhet av någon bra produkt?
 
O Olf Oggler skrev:
Jag googlade lite på frånluftdon som kan öppnas för ökat flöde temporärt. Det verkar ju inte finnas så värst bra produkter.

Jag har FTX i kåken. I badrummet vill jag kunna öppna upp fullt flöde temporärt när det duschas. Antingen ett don med timer eller manuell återställning till normalflöde. Är det någon som har erfarenhet av någon bra produkt?
Det finns inte eftersom systemet inte fungerar optimalt på det sätt du tänker dig. Låt FTX gå konstant på den inställningen som finns. Om huset står tomt en period kan du sänka hastigheten.
 
Har du ett modernt aggregat så att du kan ställa upp det för forcerad ventilation?
Kanske ett alternativ i så fall och sätta en kontrollpanelen vid badrummet och låta fläktarna gå på högre varvtal ett tag.
 
Märker du att det blir ett problem med ångan i samband med dusch eller är det mest för att ”det vore bättre”?
Jag har ftx och tycker aldrig det har varit ett problem med fukten (typ imma på spegeln) i badrummet när ftx går som det ska.
 
Det är väl för att det "känns bättre". När jag duschar är det såklart inga problem. Men det finns ju andra i hushållet.

"Det finns inte eftersom systemet inte fungerar optimalt på det sätt du tänker dig. Låt FTX gå konstant på den inställningen som finns. Om huset står tomt en period kan du sänka hastigheten."

Utveckla gärna det där. När jag öppnar donet helt eller tar bort det helt så evakuerar det ju ångan jäkligt effektivt.
 
BirgitS
O Olf Oggler skrev:
När jag öppnar donet helt eller tar bort det helt så evakuerar det ju ångan jäkligt effektivt.
Men då minskar väl frånluften rejält på de andra ställena där du har frånluftsdon. Eller?
 
Ja, det är klart. Det är ju det som är själva poängen. Att man tillfälligt styr om flödet dit det behövs.
 
BirgitS
O Olf Oggler skrev:
Ja, det är klart. Det är ju det som är själva poängen. Att man tillfälligt styr om flödet dit det behövs.
Men det är ju inte optimalt att i princip sluta ventilera t.ex. tvättstugan, det är inte så som FTX är tänkt att användas.
 
Nu målar ni väl fan på väggen, kan huset ta skada om man ventilerar mindre i sovrum och tvättstuga i typ 30 minuter.
Badrummet mår säkerligen bra att snabbt ventilera ut fukten.

Protte
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är ju inte optimalt att i princip sluta ventilera t.ex. tvättstugan
Det kan väl inte spela någon större roll om man gör det en kvart eller så?
 
BirgitS
prototypen prototypen skrev:
Nu målar ni väl fan på väggen, kan huset ta skada om man ventilerar mindre i sovrum och tvättstuga i typ 30 minuter.
Badrummet mår säkerligen bra att snabbt ventilera ut fukten.

Protte
Det har väl ingen påstått heller men det är inte så FTX är tänkta att användas om de inte har en särskild funktion för det, se inlägg 3.
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan väl inte spela någon större roll om man gör det en kvart eller så?
Se ovan och inlägg 2.
 
Kan en vanlig fuktstyrd Pax-fläkt nära duschen vara en lösning?
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
men det är inte så FTX är tänkta att användas
Det spelar väl ingen roll om det inte faktiskt medför reella problem eller nackdelar.
 
O oleufven skrev:
Kan en vanlig fuktstyrd Pax-fläkt nära duschen vara en lösning?
Är det långt till en yttervägg så borde ett styrbart spjäll fungera. Jag tänker att man kör ett närmast fullt öppet frånluftsdon, och lägger grundflödesstrypning i spjället. Sen får en fuktsensor i kanalen styra öppningssignalen.

Känns som det borde finnas som färdigt "paket" till och med?
Spjäll med motor 100 230V från Soliduct AB, med en orange Belimo-ställdon, kampanjerbjudande på ventilation.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Det spelar väl ingen roll om det inte faktiskt medför reella problem eller nackdelar.
@Jonatan79 Menade du något annat än vad jag har skrivit när du skrev att FTX inte fungerar optimalt på det sättet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.