Hej forumet & alla kloka.

Jag har ett hus med högt i tak inne, ca 7m, öppen planlösning.
Mina frånluftdon sitter på nedervåningen i kök, tvättstuga, badrum, alltså lågt om man tänker i huset. Sitter 8 tilluftsventiler i huset så det är bra.

Nu till min tanke.
Jag eldar i kaminer nere, har luft-luftvärmepump och värmen stiger uppåt.
Har verisures brandvarnare så jag ser temperaturen i huset och i taket är det alltid fler grader varmare, kan man utöka till ett ytterligare frånluftdon till i taket i öppna delen, alternativt byta köksdonet till taket för att dra mer nytta till min Nibe F370 av all värme som stiger uppåt?

Rent monteringsmässigt sitter allt bra till och skulle gå och dra snyggt.

Tror att elpatronen i Nibepumpen skulle behöva gå in mer sällan och få bättre klimat på loftet som stundtals kan bli väldigt varmt.
 
Falo01 Falo01 skrev:
Hej forumet & alla kloka.

Jag har ett hus med högt i tak inne, ca 7m, öppen planlösning.
Mina frånluftdon sitter på nedervåningen i kök, tvättstuga, badrum, alltså lågt om man tänker i huset. Sitter 8 tilluftsventiler i huset så det är bra.

Nu till min tanke.
Jag eldar i kaminer nere, har luft-luftvärmepump och värmen stiger uppåt.
Har verisures brandvarnare så jag ser temperaturen i huset och i taket är det alltid fler grader varmare, kan man utöka till ett ytterligare frånluftdon till i taket i öppna delen, alternativt byta köksdonet till taket för att dra mer nytta till min Nibe F370 av all värme som stiger uppåt?

Rent monteringsmässigt sitter allt bra till och skulle gå och dra snyggt.

Tror att elpatronen i Nibepumpen skulle behöva gå in mer sällan och få bättre klimat på loftet som stundtals kan bli väldigt varmt.
Det låter ju helt klart som en bra ide. Den FLV är ju snuskigt effektiv med återvinningen och vore dumt och inte utnyttja den värmen du får. Men hur ser ditt hus ut nu?
-hur stort i Kvm är huset?
-Vart har du befintliga F-don nu? och har du något injusteringsprotokoll på det?

/fluffe
 
F fluffe97 skrev:
Det låter ju helt klart som en bra ide. Den FLV är ju snuskigt effektiv med återvinningen och vore dumt och inte utnyttja den värmen du får. Men hur ser ditt hus ut nu?
-hur stort i Kvm är huset?
-Vart har du befintliga F-don nu? och har du något injusteringsprotokoll på det?

/fluffe
Tack, jag tror oxå mycket varmluft går att återvinna i taket.
140kvm, domen sitter som jag skrev i mitt första inlägg.
Ja de är injusterade av firma och alla rör rengjordes av firma för 2 år sedan enl konstens alla regler :)

Huset är stort i kubik då det har kök, vardagsrummet och matplats i ”stora kuben ihop med loftet. Tänk ”kuben” som ett liggande stort P om du förstår…
 
Det skall inte vara några problem för den pumpen o klara av det. Så skulle absolut gynna din återvinning o sätta ett don där. Skulle också rekommendera och få hela anläggning injusterad efter du dragit ny kanal. Det är gjort på mindre en än timme men viktigt och få de rätt för optimal återvinning.

Nu gör ju inte jag injusteringen men att lägga lite mer flöde i tvätt och din nya kanal vore en bra ide i och med värmen som skapas :)
 
  • Gilla
Falo01
  • Laddar…
Mycket bra ide, jag skulle satt igång direkt om det vore mitt hus.
I ett tidigare hus jag bodde i hade de problem med för lågt grundvärde och hög ljudnivå i ventilen i köket, det är ju den som har högst flöde. Så de drog in en ventil till mitt i köket, fick upp värdet och ventilerna blev tysta.
Med det sagt, jag skulle dragit in en extra ventil.
 
  • Gilla
Falo01
  • Laddar…
Det är också bra för luftkvaliteten inomhus. Luften där uppe byts inte riktigt ut och olika gasformiga ämnen som inte är så bra för luftkvaliteten samlas där uppe.
Plus att du utnyttjar energin i frånluften bättre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.