Hej på er. Nu när värmen kommer så känner vi att vi måste ta tag i klimatet på vår ovanvånging.

vi bor i en 2 plansvilla byggd på 60-talet med självdrag som ventilation. Fönster och altandörr är nybygga. På ovanvåningen finns två sovrum på vardera gavel och ett litet ”allrum” i mitten.

nu till min fråga ang frånluften, det finns en skorsten med en kanal i ”allrummet” men eftersom vi inte eldar på sommaren så blir där ju inget drag.

Kan man dra ventilationsrör på vinden och leda ut detta på ena gaveln, och sen sätta ett frånluftdon i innertaket på allrummet. Kommer det räcka till ? Innerdörrarna är ventilerade och det ska sättas in tilluftsventilentiler i sovrummen.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det går inte att sätta in en fläkt i murstockens kanal i allrummet?
Under sommaren går det ju dock utmärkt att få till ventilation genom att ha fönstren lite öppna.
 
Ja det vore ju det absolut enklaste, att sätta en vanlig fläkt typ som en badrumsfläkt. Frågan är bara hur mycket luft den får igenom och om den orkar trycka upp luften hela vägen i skorstenen?

vi har fönster lite öppna i båda sovrummen. Men det är precis som att luften står still. Därav jag tänker att frånluften behöver fixas ?
 
Antingen skaffar man luftkonditionering till övervåningen eller så gör man som förr i tiden och flyttar ner i källaren när det blir varmt på sommaren. Ett hus från 60-talet borde ha en källare?
 
Absolut det finns källare, men tyvärr inget bra rum att ställa en säng tyvärr.
 
BirgitS
P PH21 skrev:
Ja det vore ju det absolut enklaste, att sätta en vanlig fläkt typ som en badrumsfläkt. Frågan är bara hur mycket luft den får igenom och om den orkar trycka upp luften hela vägen i skorstenen?
Det är ju inget ovanligt att badrumsfläktar sitter på entréplanet och blåser luften genom det övre planet och ut genom taket.

Men visst går det att göra som du föreslog från början också.
 
Ja det har du faktiskt rätt i. Jag får klura vidare hur jag går tillväga enklast
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.