Jag fick idag höra en historia om en person som byggt ett lättbetonghus (Ytong) och installerat enbart frånluftvärmepump. Tydligen blev det för kallt i huset (c:a 200 m2) och personen som berättade historien för mig sa att det brukar vara svårt att värma upp lättbetonghus med bara frånluft.

Personligen tyckte jag att detta lät lite väl generaliserande och dessutom hade jag fått för mig att lättbetonghus normalt kräver ganska lite i form av uppvärmning.

Någon som är insatt i detta eller har egna erfarenheter som kan skönja lite ljus över det hela?
 
zachris skrev:
Jag fick idag höra en historia om en person som byggt ett lättbetonghus (Ytong) och installerat enbart frånluftvärmepump. Tydligen blev det för kallt i huset (c:a 200 m2) och personen som berättade historien för mig sa att det brukar vara svårt att värma upp lättbetonghus med bara frånluft.
Går det över huvud taget att värma något hus med enbart frånluftsvärmepump?
Det låter i mina öron som om man uppfunnit Perpetum Mobile i så fall!
 
Hej

Vi har ett 1,5-plans lättbetonghus på 200m2 och vi värmer det med en IVT 495 twin. Dvs en frånluftsvärmepump med stöttning av en kort jordvärmeslinga 150m. Vi klarar oss bra på det. Vi har en total elförbrukning på 12000kw/år med två barn med mycket tvätt osv. Så uppvärmningen ligger väl på ca 6-7000kw. Vi tycker det funkat kanon. Så det där med att det inte går att värma ett lättbetonghus med en flvp verkar konstigt, men visst nu har vi lite extra tack vare värmeslangen. Med en ren flvp så blir ju elförbrukningen högre då du måste stoppa in lite extra med elpatronen.

Mvh Honken
 
Honken_byggare skrev:
Hej

Vi har ett 1,5-plans lättbetonghus på 200m2 och vi värmer det med en IVT 495 twin. Dvs en frånluftsvärmepump med stöttning av en kort jordvärmeslinga 150m. Vi klarar oss bra på det. Vi har en total elförbrukning på 12000kw/år med två barn med mycket tvätt osv. Så uppvärmningen ligger väl på ca 6-7000kw. Vi tycker det funkat kanon. Så det där med att det inte går att värma ett lättbetonghus med en flvp verkar konstigt, men visst nu har vi lite extra tack vare värmeslangen. Med en ren flvp så blir ju elförbrukningen högre då du måste stoppa in lite extra med elpatronen.

Mvh Honken
Det var det jag menade, att man måste stötta med mer energi än den som kommer från utgående luft. Elpatron eller annat. Han som startade tråden tyckte ju att det var konstigt att det inte gick att värma ett lättbetonghus med BARA frånluft.
 
mlkjhr skrev:
Det var det jag menade, att man måste stötta med mer energi än den som kommer från utgående luft. Elpatron eller annat. Han som startade tråden tyckte ju att det var konstigt att det inte gick att värma ett lättbetonghus med BARA frånluft.
Mitt ursprungliga inlägg var dåligt formulerat. Det jag undrade över var egentligen om det blir för dyrt att "bara" använda frånluft - jag utgick ifrån att man alltid "stöttade" med till exempel el.

Formulerar jag om frågan skulle alltså problemet med lättbetonghus, enligt historieberättaren, vara att det krävdes oekonomiskt mycket stöttning jämfört med om man byggt huset i något annat material.
 
Frånluftvärmepump tar tillvara värmen i frånluften innan den blåses ut. Den tillför inte så mycket.
Du får ut ca 5-7000 kWh per år ur frånluftvärmepumpen. Att jämföra med de kanske 20000 kWh du behöver för uppvärmningen.
 
Jag tror inte det är någon skillnad på trä eller stenhus. Vi har lättbetong på bottenvåningen och träbjälklag på ovanvåningen (1,5 plan). Jag har dock en varmgrund, frånluften går ner i grunden och vänder innan pannan (golvet är aldrig kallt ej varmt heller, OK).

Ett alternativ till berg/markvärme är att stötta värmepumpen med en kamin inne och genom detta värma inneluften, framförallt när det är -10 C och under. Detta är ju en relativt billig investering och ger hög mysfaktor.

Vi har en IVT 490 och förbrukar ca 11 000 kWh per år (totalt 2006), dock bara 100 kvm. Vi är 2 vuxna och ett barn.

Går i byggtankar för vi behöver större...
 
Har också nybyggt hus i lättbetong med hög elförbrukning. Lutar år ca 24000 på ett år. Kanske 6k hushållsel. Har en fighter360p, elpatronerna får jobba kopiöst.

Har hört att förbrukningen skall gå ner kraftigt efter några år i dessa hus..

.. har dock funderat på alternativ som
-- bättre FLVP, en Confortzone CE65
-- luft/vatten, nibe 2020
-- luft/luft, exempelvis panasonic

Är FLVP inte lämplig i sten/lättbetonghus pga att det inte är supertätt, finns ju ingen plast som är lufttät i väggarna...?

För min del känner jag att kompressorn i 360p på 2kw är lte för dålig.. elpatronen på 3kw eller 6kw stöttar mkt. Skulle jag ha ca 3-6kw till att tillgå skulle allt gå fint. TROR därför att med en CE65 på 6,5kw så skulle jag kunna blocka patronerna ner till ca -5 grader vilket vore fint :)
 
oooo_quattro skrev:
Är FLVP inte lämplig i sten/lättbetonghus pga att det inte är supertätt, finns ju ingen plast som är lufttät i väggarna...?
Jag tror att det är för att stenhus vanligtvis har sämre isolering än trähus, och därmed ett större värmebehov.
 
Hört mig för lite... stenhus skall inte ha sämre isolering. Vid nybygge dimensioneras husets totala K värde så det blir tillräckligt bra.
En anledning jag hört nu är att det under de 1-2 första åren i stenhus går åt extra mkt el...
 
oooo_quattro skrev:
Har också nybyggt hus i lättbetong med hög elförbrukning. Lutar år ca 24000 på ett år. Kanske 6k hushållsel. Har en fighter360p, elpatronerna får jobba kopiöst.

Har hört att förbrukningen skall gå ner kraftigt efter några år i dessa hus..

.. har dock funderat på alternativ som
-- bättre FLVP, en Confortzone CE65
-- luft/vatten, nibe 2020
-- luft/luft, exempelvis panasonic

Är FLVP inte lämplig i sten/lättbetonghus pga att det inte är supertätt, finns ju ingen plast som är lufttät i väggarna...?

För min del känner jag att kompressorn i 360p på 2kw är lte för dålig.. elpatronen på 3kw eller 6kw stöttar mkt. Skulle jag ha ca 3-6kw till att tillgå skulle allt gå fint. TROR därför att med en CE65 på 6,5kw så skulle jag kunna blocka patronerna ner till ca -5 grader vilket vore fint :)
Alla FLVP, även Comfortzone ger ca 3 ggr insatsen dvs 2kWh in ger ca 6 kWh ut, den dåliga FLVP'n du nämner drar ca 0,6 kWh och ger ca 2 kWh. På vår - sommar - höst får du bara massa start/stopp med Comfortzone detta sliter mycket på pumpen.
Koppla en acktank till din nibe så får du bättre ekonomi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.