Vitt badrumstak med profilerad taklist och en del av kaklad vägg med duschlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett av våra badrum har en karm enligt bild, de andra inte. Hur får man till detta? Finns färdiga att köpa? Fast svårt att byta… Såga(!?)
 
Det borde vara fråga om tilluft. Frånluften skall ut ur huset. Spalten på bilden ser fräst ut. Det borde gå att göra något liknande med en handöverfräs. Men om det är dålig ventilation i badrummet så lär inte en sådan spalt göra skillnaden mellan bra och dålig ventilation.
 
Lossa dörrfodrens överstycke på båda sidorna. Borra med 20 mm borr flera hål ovanför dörröverstycket. Karva därefter ut i dörrfordrets bakkant så att luften kan löpa fritt.
 
L Lundsdan skrev:
Lossa dörrfodrens överstycke på båda sidorna. Borra med 20 mm borr flera hål ovanför dörröverstycket. Karva därefter ut i dörrfordrets bakkant så att luften kan löpa fritt.
OK, tack, menar du borra helt igenom? Det borde iofs vara helt OK rent flödesmässigt. Lite trixigt är väl att jag får borra mittemellan delarna i karmen för att få plats med 20 mm
 
S sepani skrev:
OK, tack, menar du borra helt igenom? Det borde iofs vara helt OK rent flödesmässigt. Lite trixigt är väl att jag får borra mittemellan delarna i karmen för att få plats med 20 mm
numera har man tilluften via trösklen inte i överkant av karmen
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T tergo skrev:
numera har man tilluften via trösklen inte i överkant av karmen
OK, men om det blir översvämning lär ju vattnet ta den vägen ut ur badrummet? Tröskel är väl delvis till för att vattnet ska ta vägen genom golvbrunnen...
 
S sepani skrev:
OK, men om det blir översvämning lär ju vattnet ta den vägen ut ur badruummet? Tröskel är väl delvis till för att vattnet ska ta vägen genom golvbrunnen...
inte med denna variant som sitter i många badrum från 1980 och framåt
Badrumströskel (P-114300) | Byggmax
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
BirgitS
Det förekommer också att man sätter in ett ventilgaller i dörren eller att dörren inte går emot tröskeln utan lämnar en luftspalt. Eftersom frånluften i badrummet sitter högt är det bättre om tilluften sitter lågt så det blir ett bra flöde genom rummet.
 
Ventilgaller kan vara en lösning om det går att såga i dörren utan att den kollapsar….tröskel fungerar inte då badrumsgolvet är uppbyggt…. Utrymme under dörr för ventilation med synlig tröskel och uppbyggt badrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thord145
  • Laddar…
Jag tycker att det ser ut på bilden som att dörren inte sluter tätt utan det blir en springa mellan dörr och tröskel. Stämmer det eller missförstår jag bilden. Ett traditionellt sätt är ju annars att borra några hål i underkant av dörren. Det framgår inte av bilden vad det är för typ av dörr. Men det borde vara möjligt på de flesta dörrar att såga ett hål för en ventil utan att den kollapsar.
 
Det kan nog vara risk att dörren kollapsar. Innerdörrar har ju ofta bara masonisskivor på ytorna, och tvärstälda "kartongdragspel" mellan skivorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.