Hej,
Köpte en villa för ca ett år sedan med bastu. Använt den en del men inte överdrivet mycket. På vintern kanske 1 gång varannan vecka eller så. Ett par tre gånger under sommarhalvåret.

En sak oroar mig. Frånluftsventilen mynnar ut i gymmet/kontoret bredvid. Jag gissar att den tidigare gick ut genom väggen där då det idag går en radonfläkt med rör som går ut ganska precis där hålet för frånluften är, se bilderna. Vet inte riktigt hur man tänkte här. Blir inte jätte varmt precis utanför, mätt med ir-termometer, men jag förutsätter att det går ut en del fukt denna väg.... Har en funtmätare i rummet bredvid och det går upp ett tre/fyra procent när man använt bastun och blir någon grad varmare i rummet. Tittat på garderoben som står under och den verkar inte ha några fuktproblem. Tapeten precis vid hålet har lossnat men när jag tittar bakom den så är det inget mögel eller liknande. Det måste ha varit så här i 10-15 år, om inte längre.

Är det något som ens är värt att ta tag i eller ska jag bara släppa det, kolla lite då och då eller hur ska jag göra?
 
  • Trätak och väggar i bastu med bänkar och mörka fläckar på panelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av bastu med träväggar och hyllor, inklusive en inbyggd termometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör installerat i en hörna av ett rum, synligt anslutet till väggventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Så länge du bastar så lite som du gör skulle jag släppa det. Värmen som blir vid bastubad hjäper till att driva ut fukten. Inte värre fuktbelastning än om du gymmar en timma.
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Lite sent svar, men då jag själv kollade på just ventilation för bastu för några år sedan kände jag att det kunde vara idé att förmedla det jag fann. (Hittade den här tråden när jag sökte på en annan grej i forumet.)

Tilluft till bastun ska komma in under aggregatet från angränsande rum. Frånluften ska tas ut högt upp diagonalt från inluften och ska mynna ut i samma utrymme. Detta för att luftflödet i bastun ska bli optimalt.

https://www.tylohelo.com/sv/blog/planera-din-bastu-del-1-ventilation

"– Det är viktigt att hålla hela ventilationen inom badrummet; luften ska både tas därifrån och släppas ut där. Om man istället ventilerar ut den stundtals fuktiga bastuluften i resten av huset riskerar man att få problem och att störa husets ordinarie ventilation"

Vår bastu är helt felkonstruerad, med aggregat på "fel" vägg och frånluften genom ytterväggen. Jag har dock lett om kanalen så att den mynnar i nästan samma utrymme som tilluften. Jag har en digital termometer/hygrometer som jag loggar i min hemautomation, så jag kan se hur den extremt fuktiga bastuluften hanteras efter avslutat bastubad...och det är fascinerande hur snabbt luftfuktigheten sjunker bara genom eftervärmen, trots att vi inte ens torkar av golvet när vi är klara.

Vi har aldrig några problem med fukt, varesig i bastun eller i angränsande rum. Visst, det är sjukt hög luftfuktighet i samband med bastubad, det rinner om fönstret i angränsande rum...men den sjunker som sagt snabbt när vi är klara, så vår självdragsventilation fungerar uppenbarligen väldigt bra.
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Lite sent svar, men då jag själv kollade på just ventilation för bastu för några år sedan kände jag att det kunde vara idé att förmedla det jag fann. (Hittade den här tråden när jag sökte på en annan grej i forumet.)

Tilluft till bastun ska komma in under aggregatet från angränsande rum. Frånluften ska tas ut högt upp diagonalt från inluften och ska mynna ut i samma utrymme. Detta för att luftflödet i bastun ska bli optimalt.

[länk]

"– Det är viktigt att hålla hela ventilationen inom badrummet; luften ska både tas därifrån och släppas ut där. Om man istället ventilerar ut den stundtals fuktiga bastuluften i resten av huset riskerar man att få problem och att störa husets ordinarie ventilation"

Vår bastu är helt felkonstruerad, med aggregat på "fel" vägg och frånluften genom ytterväggen. Jag har dock lett om kanalen så att den mynnar i nästan samma utrymme som tilluften. Jag har en digital termometer/hygrometer som jag loggar i min hemautomation, så jag kan se hur den extremt fuktiga bastuluften hanteras efter avslutat bastubad...och det är fascinerande hur snabbt luftfuktigheten sjunker bara genom eftervärmen, trots att vi inte ens torkar av golvet när vi är klara.

Vi har aldrig några problem med fukt, varesig i bastun eller i angränsande rum. Visst, det är sjukt hög luftfuktighet i samband med bastubad, det rinner om fönstret i angränsande rum...men den sjunker som sagt snabbt när vi är klara, så vår självdragsventilation fungerar uppenbarligen väldigt bra.
Känns som det är lugnt då. Gymmet är kombinerat med mitt kontor/musikstudio och lite fukt på vintern är faktiskt bara bra för instrumenten som inte gillar 25% i rf. Lol
 
The_Andy_Pandy The_Andy_Pandy skrev:
Känns som det är lugnt då. Gymmet är kombinerat med mitt kontor/musikstudio och lite fukt på vintern är faktiskt bara bra för instrumenten som inte gillar 25% i rf. Lol
Exakt så. Hos oss är det så torr luft i källaren på vintern att hygrometrarna visar "LL" (Low Level?), vilket betyder under 20% RF.
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.