Long story short. Mor har byggt ett smålandsvillan-hus där annat bolag färdigställde ovanvåningen. I badrummet så har de missat att dra och koppla frånluft (är förberett från smålandsvillan). detta upptäcktes först när det skulle göras en ovk-besiktning och han skrek från ovanvåningen "DET ÄR JU FELBYGGT!".

Man har även satt en till-luft ventil på vägg som alltså bara tar luft utifrån.

Till saken hör att man känner att luften på ovanvåningen är fel/dålig/syrefattig. Första natten jag sov här kändes det som jag skulle dö av syrebrist. Förmodligen är trycket fel i hela huset då det drar luft i elkontakter och under golvsocklar.

Enligt OVK-killen så var det inte heller ok med en till-luftsventil så som de satt i badrummet här.

Lite nyfiken på vad faktiska ventilationskillar säger om detta. Vad säger regelverket om hur det ska göras i nybyggt badrum? Sökt men hittar inget vettigt men det beror förmodligen på att jag söker fel.

Nu kan man ju tycka att det inte är mors huvudvärk egentligen och att de bara ska fixa detta enligt offert (där det står med att ventilation ska fixas). Men... TIll saken hör att hantverkaren nu inte går att få tag i. :poop:
 
Tilluft ska inte ens finnas i badrum så det låter mysko. Endast frånluft ska finnas och den brukar ligga runt 20 l/s.
 
  • Gilla
Jahe
  • Laddar…
Bara att hålla inne med betalning tills det är fixat.
 
BirgitS
Kan det vara så att det rör som nu är tilluft i badrummet egentligen är tänkt att användas för en frånluftsfläkt?

Om det drar in luft på konstiga ställen verkar det ju saknas tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum, eller dörrarna är täta så att luften inte kan röra sig mellan rummen.
 
Jag var lite otydlig inser jag nu.

korrekt, den ventilen man satt på vägg sa även OVK-killen att den inte var ok och inte fick finnas där. Det är alltså en vanlig ventil med spjäll för till-luft. Sådana sitter i alla rum på ovanvånignen och även nedanvåningen.

De har inte dragit något alls för frånluft. Ligger ju rör förberett på kattvinden från smålandsvillan men de har missat att dra slang/rör och koppla på det. Så det är en "liten" operation att åtgärda och man behöver förmodligen ta upp en vägg och kanske tak. :(

Något som har diskuterats av olika lekmän som tittat på det är att sätta en pax-fläkt där den felaktigt placerade tillluftsventilen nu placerats. Men jag är väldigt skeptisk till att den kan skyffla så mycket luft plus att det är inte så det SKA göras i dessa hus och inte det som offererats. Oklart om det är ok enligt regelverket med en sådan lösning? Då ska den stå på konstant drift och dra massa el och trycka luft. Låter sub-optimalt.

Jag tror, och hoppas, att det har att göra med att flödet inte är justerat för ovanvåningen som gör att det drar i eluttag. Att trycket är fel i hela huset helt enkelt. Men missade de denna frånluftsventil så kan de ju missat en del annat också. Kvalitén på utfört jobb imponerar inte. :sweat:

Mor sitter inne med en del pengar och eventuella fakturor som kommer lär betridas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.