Jag har hört att man skall ha ett frånluftsdon i klädkammare men jag vet inte riktigt varför.Jag skall ha en FLVP och om jag fattat det rätt så brukar man bara ha frånluft i våtutrymmen. Kan någon reda ut detta? Om anslutningen till pannan är 125mm skall man köra den dimmensionen ända ut till donet då?mycke blev det.. ???
 
Eftersom du bara har frånluft bör (skall) du montera ett don i klädkammaren.

Använd gärna ett "klädkammar-don", är ett don med små hål och pluggar, lättare att injustera till det låga flöde man vil ha utan ljud (är storlek 100).

Kanalstorleken skall vara minst 125 i början (gärna 160 tycker jag) sedan minska beroende på vilket flöde du har i olika don, man måste se en ritning för att säga hur stora kanalar du skall ha.
 
Jag håller med tidigare skribent om att samlingskanalen bör vara 160 men tänk också på att avluften bör vara 160 mm. Jag skulle inte dimensonera en kanal med 120 kanal om luftflödet är över 50 l/s detta pga större risk för ljudproblem och högt tryckfall (=hög energiförbrukning). En annan fördel med lite grövre dimenson är möjligheten till att forsera ventilatinen på sommaren vilket brukar var bra när temperaturen i hust börjar krypa upp.
 
om jag sätter donen där dom skall vara (är dom inte 95mm isof måste jag växla upp till 160mm direkt efter donet och köra en stor kanal och sedan växla ner till 125mm i pannan då. :-/
 
Spirokanaler är 100/125/160/200 etc. donramen/don är ca 95 för att passa i spirot i sin tur.

Kona ner till 125 (från 160) vid pannan för att passa anslutningen, sedan minskar man ner 160 röret till 125 efter hand som man "tappar" av till dom olika donen.
Enklast att förklara på en ritning, sök upp någon ventilationskunnig (eller en firman) närheten som kan hjälpa dig med ritnig och material.
 
Jag är VVS-konsult och hjälper dig gärna med tips.
Det blir instängt i klädkammaren om du inte har ngt frånluftsdon där, men det räcker med 5 l/s. Egentligen räcker det med 0,35 l/s om det är större än 3m2.
Dimensioner är beroende av luftmängden och längder. Men över 40 l hade jag dimmat upp till 160.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.