Hade en herre på besök från en firma idag som skulle kolla över inneluften i vårt hus från -46 som har ventilationstyp "självdrag med 3-glasfönster". Han rekommenderade att vi skulle sätta (passiva) frånluftsventiler i varje rum till in till skorstenskanal. Alla rum har tilluft. Aldrig hört talas om något liknande förut, låter det vettigt eller är jag en experimentkanin månne?

Fridens liljor mina vänner.
 
F fixarsvensson skrev:
Hade en herre på besök från en firma idag som skulle kolla över inneluften i vårt hus från -46 som har ventilationstyp "självdrag med 3-glasfönster". Han rekommenderade att vi skulle sätta (passiva) frånluftsventiler i varje rum till in till skorstenskanal. Alla rum har tilluft. Aldrig hört talas om något liknande förut, låter det vettigt eller är jag en experimentkanin månne?

Fridens liljor mina vänner.
Vad hade han rökt? Det är helt fel, du ska ha friskluftsventiler i sovrum och v-rum, köksfläkt och fläktar i badrum och ev. tvättstuga.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Eller gäller det ett hus som fortfarande har en varm murstock?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad hade han rökt? Det är helt fel, du ska ha friskluftsventiler i sovrum och v-rum, köksfläkt och fläktar i badrum och ev. tvättstuga.
Nja nu är det ju ett hus med självdrag. Inte ett F system som det blir med ditt förslag.
 
Vad var det för firma? Det finns ett par riktiga skojarföretag i branschen som ringer runt och försöker sälja sina tjänster
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eller gäller det ett hus som fortfarande har en varm murstock?
Även i hus utan uppvärmd murstock är det en vertikal tryckskillnad i rummet 9 månader om året.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Även i hus utan uppvärmd murstock är det en vertikal tryckskillnad i rummet 9 månader om året.
Fast den brukar ju inte räcka till för att få bra luft utan att vädra.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Man kan se förslaget som att ha en kakelugn i varje rum (vilket det kanske varit) då får man en bättre luftväxling, precis som om man öppnar upp murstocken. Det hjälper inte mycket när det är varmt ute men över året kan skillnaden bli signifikant.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast den brukar ju inte räcka till för att få bra luft utan att vädra.
Jo det räcker bra större delen av året om ser till att uteluften kan komma in. Man byggde bra S system förr i tiden. Problemet är när det är lika varmt ute som inne och murstocken inte har extra värme. Då får man vädra.
 
F fixarsvensson skrev:
Hade en herre på besök från en firma idag som skulle kolla över inneluften i vårt hus från -46 som har ventilationstyp "självdrag med 3-glasfönster". Han rekommenderade att vi skulle sätta (passiva) frånluftsventiler i varje rum till in till skorstenskanal. Alla rum har tilluft. Aldrig hört talas om något liknande förut, låter det vettigt eller är jag en experimentkanin månne?

Fridens liljor mina vänner.
Han verkar mer kunnig än normalt på området och det skulle förbättra ventilationen 9-10 månader per år. Sommartid behöver man dock vädra när de termiska skillnaderna inte finns. Om det löser ert problem kan jag däremot inte säga.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eller gäller det ett hus som fortfarande har en varm murstock?
Nej, men ska in en kamin i framtiden
 
Ulltand Ulltand skrev:
Han verkar mer kunnig än normalt på området och det skulle förbättra ventilationen 9-10 månader per år. Sommartid behöver man dock vädra när de termiska skillnaderna inte finns. Om det löser ert problem kan jag däremot inte säga.
Intressant, tack! Självdraget fungerar hyfsat som det är idag, nu när det är kallt ute. Försöker ha undertyck i källaren. Men det var sommaren som ledde till att jag kontaktade firman. Upplevde tung inneluft hela sommaren, så då är det nödvändigtvis inte en lösning för det om jag tolkat dig rätt?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
F fixarsvensson skrev:
Intressant, tack! Självdraget fungerar hyfsat som det är idag, nu när det är kallt ute. Försöker ha undertyck i källaren. Men det var sommaren som ledde till att jag kontaktade firman. Upplevde tung inneluft hela sommaren, så då är det nödvändigtvis inte en lösning för det om jag tolkat dig rätt?
På sommaren blir effekten tyvärr nog bara marginell. Då kan ett förstärkt självdrag eventuellt vara en lösning alt att bygga om till mekanisk frånluft med fläktar i kök och badrum.
 
BirgitS
F fixarsvensson skrev:
Intressant, tack! Självdraget fungerar hyfsat som det är idag, nu när det är kallt ute. Försöker ha undertyck i källaren. Men det var sommaren som ledde till att jag kontaktade firman. Upplevde tung inneluft hela sommaren, så då är det nödvändigtvis inte en lösning för det om jag tolkat dig rätt?
Ja, då är det ju inlägg 2 som gäller.
Lite undertryck bör det vara i hela huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.