I mitt hus, byggt 1961, sitter det frånluftsventiler a la tallriksmodell, i sovrumstaken. Uppe på kallvinden går det isolerade rör som ansluter till något ventilationsrör som sedan går ut genom taket. Det finns endast EN tilluftsventil på boplan i hela huset och den sitter i skafferiet i köket. Jag kommer att sätta in tilluft i sovrummen framöver, har bara inte bestämt mig för om jag ska sätta in såna där i fönstren eller om jag ska ta upp hål i tegelväggen...

Vad ska jag göra med dessa frånluftsventiler? Jag har dem alltid stängda, men det är kanske fel? Hur kan de ha tänkt när de byggde huset och satte in dessa? Ska jag bara limma igen dem, eller är det bättre att skruva ner dem, ta bort rören och fylla igen hålen på något sätt?

På bilden ser man hur röret från frånluften i ena sovrummet ansluter mot den gruppen(?) av rör där bl.a. badrumsröret går upp.
 
  • n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna dina ventiler lite lagom så får du ett bra självdragsystem och om det behövs extra tilluft via fönsterventiler.
Komplettera sedan med frånluftsfläkt/ar i toalett/badrum. Ser ut ungefär som i vårt hus, men vi har inga vågräta kanaler utan alla går lodrätt. Sedan går det upp 4 rör i en huv (två är från källaren) men med egna kanaler ända upp, samt 3 kanaler i skorstenen. Badrummet på övre våningsplanet har egen huv på taket,
 
Det är väl lite bakvänt med från luft i sovrum, men det är väl bättre än inte alls, och jag tror då att AndersS förslag är det mest kostnadseffektiva, att komplettera badrum med fläkt istället för att bygga om allting.
Det är ju ett gammalt hus, så det lär komma in luft lite här o var iaf.

Och får du för dig att bygga FT eller FTX ja, då är det rätt mycket jobb att göra skulle jag tro iaf.
 
Jag har LVVP men eldar regelbundet i braskaminen i storarummet, köksfläkten kör ju också regelbundet. Den gamla badrumsventilationen, utan fläkt, funkar bra så behöver jag verkligen så mycket från-luft? Jag har dessutom bytt ut ca hälften av de gamla originalfönsterna mot nya treglasisoler plus nya tätlister i de gamla fönsterna i storarummet. Jag upplever att det är sämre drag i braskaminen efter det. Det är dessutom rätt så dammigt här hemma, blir dammigt fort. Jag behöver nog mer tillluft?

Ärligt talat vill jag inte sätta in fläkt i badrummet, framför allt krävs det jordat och det finns inte i huset! Och vad jag har förstått så skulle det kosta oerhört mycket pengar att ordna jordat elsystem i det här gamla huset + att det helt plötsligt skulle bli en massa krångel pga jordfelsbrytaren skulle börja lösa ut i tid och otid?

Om jag installerar någon slags tilluft i sovrummen (fönsterna kanske?) så går väl den luften rakt upp och ut via frånluftsventilerna, men det gör kanske inget?
 
Jordfelsbrytare kan rädda liv när de löser ut... Elen i huset måste inte dras om för detta, JFB skyddar ändå. Däremot viktigt att värmepannan, som är fast installerad, ligger utanför de grupper som skyddas av JFB så att värmen i huset inte påverkas av t.ex. jordfel i en skarvsladd till motorvärmaren. Försäkringsbolagen ersätter innehållet i kyl- & frys om de kopplats via JFB som löst ut (fast det är ju en självrisk).

Med nya täta fönster behövs tilluft-ventiler. Ofta sitter det t.ex. en Fresh 90 ovanför de flesta fönster i vardagsrum, sovrum och liknande i nyare hus. Äldre hus har rejäla innerdörrar och när de stängs så är det bra med en tallriksventil i taket också för frånluften.
 
pink_painter skrev:
Det är dessutom rätt så dammigt här hemma, blir dammigt fort. Jag behöver nog mer tillluft?
Det här är ett samband jag aldrig tänkt på tidigare. Stämmer det - att det blir dammigare med för lite tillluft, alltså?

I så fall är ett otätt hus en tillgång för man behöver inte tråk-dammsuga så ofta. Vi kanske inte ska sätta upp de där nya tätningslisterna i alla fall ..... :p
 
G
pink_painter skrev:
Jag har LVVP men eldar regelbundet i braskaminen i storarummet, köksfläkten kör ju också regelbundet. Den gamla badrumsventilationen, utan fläkt, funkar bra så behöver jag verkligen så mycket från-luft? Jag har dessutom bytt ut ca hälften av de gamla originalfönsterna mot nya treglasisoler plus nya tätlister i de gamla fönsterna i storarummet. Jag upplever att det är sämre drag i braskaminen efter det. Det är dessutom rätt så dammigt här hemma, blir dammigt fort. Jag behöver nog mer tillluft?

Ärligt talat vill jag inte sätta in fläkt i badrummet, framför allt krävs det jordat och det finns inte i huset! Och vad jag har förstått så skulle det kosta oerhört mycket pengar att ordna jordat elsystem i det här gamla huset + att det helt plötsligt skulle bli en massa krångel pga jordfelsbrytaren skulle börja lösa ut i tid och otid?

Om jag installerar någon slags tilluft i sovrummen (fönsterna kanske?) så går väl den luften rakt upp och ut via frånluftsventilerna, men det gör kanske inget?

Om du tänkte sätta in en PAX fläkt t.ex så behöver den inte jord, dom flesta fläktarna är nämligen dubbelisolerade
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.