Ska man ha det?

Drar man inte ut all värme därifrån då? Kommer det in mycket fukt i ventilationssystemet.

Ska ha ett Enervent-aggregat med återvinning...

 
Jo, du skall ha frånluft, men ej via FTXen. Vi har en separat kanalfläkt för hela källaren, inkl bastun.
 
Den vanligaste lösningen i sverige är att ha frånluft i rummet utanför bastun som kopplas till FTXaggregatet och låta bastun ventileras med självdrag mot intilliggande rum.
Ventil för tilluft lågt ner vid eller under aggregatet och högt placerad ventil för överluft/frånluft mot intilliggande rum. Luftflödet regleras med en enkel skjutlucka framför ventilen.

/Patrik
 
Aningens OT, men som info: Jag har frånluft från bastun direkt till min frånluftsVP, vilket fungerar utmärkt. Bastun torkar ut snabbt och FLVP återvinner faktiskt en del energi från bastun. Nu är flödet rätt klent i bastun, 3.5 l/s medan badrummet har ca 11 l/s så ett visst "läckage" sker till badrummet.

För att få rätt klimat under bastubadande använder jag skjutluckan framför ventilen.
 
Bastutillverkna brukar rekomendera att man inte har frånluft i bastu.
Utan låter bastun ventileras genom självcirkulation.
En ventil in bakom bastuaggregat, en ventil ut nära tak ... helst skall ventilern hamna i samma rum.
 
Nu blir jag förvirrad. För killen på fläktteknik i Umeå ritade in en frånluft med 5 liter i sekunden från bastun.

Kan det bli problem med en sådan lösning?
 
Min ventilationsfirma projekterade med frånluft i bastun fast mot FLVP som nämnts.

Frågan är väl varför man inte ska ventilera bastuluft via FTX? Gäller det alla aggregattyper? Vad händer?
 
Frågan är väl varför man inte ska ventilera bastuluft via FTX? Gäller det alla aggregattyper? Vad händer?
Normalt behöver man ingen dränering av ett FTX-aggregat, undantaget är om man får luft från fuktiga utrymmen som rum med pool, bastu etc. Vi har som sagt var separat ventilation av hela källaren så för oss spelar det ingen roll.

Att man skulle bygga en bastu helt utan ventilation verkar skumt ett vanligt problem i elbastun är ju otillräcklig ventilation.
 
En bastu bör ha 3-5 luftomsätningar per timme det kan man med lätthet uppnå utan mekanisk ventilation. Självdrag fugerar utmärkt tackvare den stora temperaturskillnaden mot intilliggande rum.
Självdrag i bastu är det vanligaste sättet att ventilera en bastu i sverige.
http://www.tylo.se/?id=42

Ett annat sätt är att ha mekanisk till och frånluft i bastun där man blåser in tilluft ovan aggregatet och tar frånluften lågt, det ger jämnare temperatur i bastun men det är inte helt riskfritt att båsa mot aggregatets konvektionsluftström man bör ha icke bränbart material bakom aggregatet.

Självdragsventilation ger en större temperaturgradient i bastun och en svalare plats på nedre laven.

Vet man att alla i familjen inte vill basta lika varmt så är självdragsprincipen att föredra.

De rellativt låga luftflöden (3-5l/s) som behövs från en ev frånluftsventil i bastun påverkar inte FTX aggregatet negativt på något sätt det är en väldigt liten del av aggregatets totala luftflöde och höjer bara totala frånluftstemperaturen marginellt.

/Patrik
 
Här finns litet skisser som bättre förklarar de olika ventilationsmodellerna:
http://www.exacta-sweden.com/info.asp?text=17

Sedan är det ju en fråga om tycke och smak om man vill ha en stor temperaturgradient, dvs varmt uppe och kallt nere eller en jämnare fördelning.

Sedan är det ju en viss skillnad om man har elbastu eller vedbastu. Många upplever vedbastun som "behagligare" och orsaken är helt enkelt att en vedbastu får bättre ventilation per automatik.

Jag skall maila enervent och fråga vad de anser om bastuluft.
 
Parsonligen tycker jag exacta placerar frånluftsventilen för lågt vid självdrag jag vill hellre ha den högt och reglera flödet med skjutluckan.

/Patrik
 
Men i sista hand är det ju en fråga om tycke ohc smak. Dessutom är det litet skillnad om man bygger ett fristående "basturum" i ett våtutrymme eller bygger en bastu i ett för ändamålet avsett rum.

Så här säger i varje fall de finska RT-korten (RT-91 10480):

"Lägenhets bastu ansluts till husets övriga ventilationsanläggning"

"Bastuventilation med självdrag passar för bastun som används på sommaren och som eldas med ved så man ej ställer högre krav på energieffetivitet eller möjlighet att reglera flödet"

Under punkten "Maskinell ventilation" har man i princip samma skiss som Exacta, nr 2, men maskinell frånluft under laven och inte nere vid golvet som på Exactas skiss. En variant finns även där frånluften dras under dörren mha maskinell ventilation från rummet bredvid.
 
Här är annars svaret från enervent:

Det är nog normalt att koppla frånluften i ett egnahemshus från
bastuavdelningen i ett FTX-aggregat, om det är fråga om bastun / tvättrum.
Ifall också simbassäng då är det bättre att ha ett eget FTX för hela
bastuavdelningen.

En roterande värmeväxlare återvinner också fukt från frånluften i tilluften.
Om man inte godkänner detta då skall man inte koppla frånluften i aggregatet
eller använda en korsvärmeväxlare. Oftast blir inneluften på vintern för
torr och därför är det bra att återvinna också fukt.
 
Pasta skrev:
Parsonligen tycker jag exacta placerar frånluftsventilen för lågt vid självdrag jag vill hellre ha den högt och reglera flödet med skjutluckan.

/Patrik
540.gif
Jag tycker att Exactas förslag är OK för den vill ha finsk bastufeeling, men jag skulle komplettera med ytterligare en frånluftsventil i taket. En ventil som hålls öppen när bastun inte används och då ges bättre möjlighet till uttorkning av hela bastun.
 
Jo, det har du rätt i och så står det faktiskt i de finska RT-korten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.