L
Hej!

Tänkte fixa mekanisk ventilation i huset. Tänkte dra frånluften genom gaveln på vinden. Har dock en gavelventil där redan för uteluftsventilering av vinden. Hur nära kan man sätta frånluften utan att gavelventilen drar in den (fuktiga) luften på vinden igen?

Mvh
dijonken
 
Varför inte sätta en frånluftshuv på taket istället ?
Fredrik
 
L
Varför skulle det vara bättre?
- Inte så sugen att arbeta på taket, dels för lutningen, dels för att det är plåttak. Tycker det verkar besvärligt och dessutom är jag höjdrädd ...
Enklare att såga upp ett hål genom gaveln.?

Känns som det hade varit enklare om det varit pannor på taket?
 
För att slippa risken med att du får in samma luft igen igenom tilluften och att eventuell kondens rinner på fasaden.
Fredrik
 
L
Finns risken överhuvudtaget? Finns nån här som gjort denna lösning eller går alla via taket?
Jag tror också att bästa lösningen är via taket. Men ska jag göra det själv blir det via väggen.
För att vara helt säker, hur långt ifrån tilluftsventilen till vinden behöver frånluftsventilen sitta?
 
För de som sett ett s.k kombidon ,som ofta används vid ftxinstallationer, är frågeställningen ganska enkel. . Det är riktningen på avluften som är avgörande, inte avståndet mellan öppningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.