Hejsan

Har ett hus sedan något år och arbetar sakta men säkert mig genom tokigheterna.
Vi har en radonsug som tidigare ägare fick monterad innan dom bytte panel på en del av huset.
Förra vintern såg jag att det tinar och bildas istappar vilket såklart inte är kanon.

Tänkte därmed ta tag i detta medan de ännu är plusgrader.

Utblåset ser ut som nedan
Cirkulärt ventilationsutblås med galler på en vit husfasad över en grus- och markyta, inklusive en del av en svart rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metalliskt utblås monterat genom vit träpanel på en husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund ventilation på husvägg med nätgaller, eventuellt en radonsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollar jag hos tillverkarna verkar denna vara lite tokigt monterad, och sitter innanför istället för utanför.
Jag undrar egentligen om utblåset ens är av rätt typ med tanke på panelen.

Hur åtgärdar man detta enklast?

ett alternativ jag funderat på är kapa upp ett rektangulärt hål i panelen(med droppnäsa) och montera nedan typ istället
Metall-utblås med fyrkantig frontplatta och rund anslutning, avsedd för väggmontering. Används för radonsug i byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror ni det är ok eller finns bättre alternativ?
 
Efter noggrannare kontroll så visar det sig att kåpan ska sitta på utsidan. Dock får den inte monteras lägre än 2m från marken, så behöver hitta andra alternativ.

Någon som har en bra idé?
 
  • Installationsdiagram av en kåpa från Flexit för träfasad och betongmuryttervägg. Diagrammen visar olika installationssteg med illustrationer och förklaringar av komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
K Kanelbullen123 skrev:
Dock får den inte monteras lägre än 2m från marken, så behöver hitta andra alternativ.
När den används för radonsug?
Låter mer som en regel när den används för frånluft från köksfläkten (brandrisk).
 
BirgitS BirgitS skrev:
När den används för radonsug?
Låter mer som en regel när den används för frånluft från köksfläkten (brandrisk).
Ah!
Så långt tänkte jag faktiskt inte. Såg bara i instruktionen att minsta höjd var 2m.
Tänkte att det kanske berodde på att luften styrs nedåt, och att det så kan komma bakom panelen och nära fasaden istället för att ”skjuta ut” luften.
 
BirgitS
Jag har ingen aning om saken men för radonsug låter det viktigt att den luften inte riskerar att bli tilluft i något rum och på 2 m höjd kan det vara nära till en tilluftsventil i fasaden. Men det är nog något du bör kolla upp för säkerhets skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.