Jag ska fixa mekanisk frånluft från tvättstugan och ett badrum. Idag saknas helt frånluft i dessa rum. Frånluften kommer att gå upp genom den gamla skorstenspipan, som är murad och har innermåtten 25cm x 14cm. I skorstenspipan går ett flertal kablar upp till taket och övervåningen.

Frågan är egentligen - ska jag lägga in ett 100 eller 125mm spirorör i pipan, eller köra frånluften i pipan som den är.

Det som talar för att köra i pipan som den är, är att det blir en grövre kanal, att skorstenen hålls varmare och torrare och att det blir ett enklare montage.

Det som talar för ett spirorör är att man egentligen inte får dra kablage i en ventilationskanal. Det kan dock åtgärdas, jag skulle kunna dra in kablaget i ett grövre rör, t.ex ett 50mm rör. Det blir också svårare att rengöra kanalen, men rengör man någonsin en frånluftskanal?

Vad säger forumets ventilationsexperter?
 
Läste någonstans att man inte bör släppa ut fuktig luft via murstocken, hade något med ev fuktproblem/risk att göra. Man brukar rengöra vent-kanaler, men det är inte speciellt ofta. Ring sotarn och fråga vetja.
 
pelpet skrev:
Jag ska fixa mekanisk frånluft från tvättstugan och ett badrum. Idag saknas helt frånluft i dessa rum. Frånluften kommer att gå upp genom den gamla skorstenspipan, som är murad och har innermåtten 25cm x 14cm. I skorstenspipan går ett flertal kablar upp till taket och övervåningen.

Frågan är egentligen - ska jag lägga in ett 100 eller 125mm spirorör i pipan, eller köra frånluften i pipan som den är.

Det som talar för att köra i pipan som den är, är att det blir en grövre kanal, att skorstenen hålls varmare och torrare och att det blir ett enklare montage.

Det som talar för ett spirorör är att man egentligen inte får dra kablage i en ventilationskanal. Det kan dock åtgärdas, jag skulle kunna dra in kablaget i ett grövre rör, t.ex ett 50mm rör. Det blir också svårare att rengöra kanalen, men rengör man någonsin en frånluftskanal?

Vad säger forumets ventilationsexperter?
Det är ju frånlufts kanalerna man rengör! Där allt damm och skit samlas.
 
Jag kollade med sotarn och de såg inga problem med att köra ut frånluften direkt i skorstenspipan utan ett rör. De såg heller inget rengöringsbehov, och påpekade att pipan faktiskt är gjord för frånluft.

Det innebär ett enkelt montage. En väggstos + böj + galler + insektsnät uppe på skorstenen under huven. Inget strulande med rör i skorstenen.
 
Vi stod inför samma frågeställning och valde i slutändan att dra helt nytt rör upp på taket (detta var på övervåningen, så det var lätt). Huvudanledningen var en oro för att den fuktiga inomhusluften med tiden kommer få skorstenen att vittra sönder. Vi tänkte att fukten kommer kondensera högre upp i pipan, beroende på väder.
 
Satt fläkt på min skorsten. Funderade också på rör men mest pga ev fukt. Men iom att det inte trycks utan dras ut tänkte jag att det inte blir nåt problem med fukt som trycks ut genom otät pipa. Bra inomhusluft blev det!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.