Hej.

Nu är det snart dax att gräva på tomten och lägga plattan,
Men jag är fortfarande osäker på uppvärmningen till huset, speciellt nu med nya bbr 16 reglerna,

Då det är ett nytt hus levereras det med Nibe F750, men den är ju ganska dyr, så om man istället tar en Nibe 1245-8 + FLM + kollektor slang så blir det ca bara 10,000:- dyrare en 750:n

Huset är ett 1-plans hus på 144kvm, enligt huslevrantören gör huset av med ca 16472kw/år med 21grader inne temp på 4 pers,
Jag räknar dock med att vi kanske kommer bli 5 pers i huset + att vi gillar att ha det ganska varmt ca 23 grader, så jag skulle tippa på att vi kommer upp mot ca 20-24000 kw/år

så enligt mina beräkningar kommer jag spara ca 2000:- kr /år på Jordvärme, men å andra sidan är den en del dyrare att installera med grävning och även installationen i huset oxå vad jag förstått?

Men å andra sidan så står ju redan grävmaskinen framme för att planera tomten? Är man kanske dum om man inte passar på att lägga ner jordvärme mens man ändå bygger nytt?

Värkar som att husleverantören tycker det värkar onödigt, och att det är mycket lättare men F750, men man får väl kanske tänka på miljön oxå eller är det inte värt det?

Skall tilläggas att det är sand på hela tomten, men har för mig att jag läst att det skall fungera bra ändå med jordvärme, bara att ta lite längre slang och lägga 2 slingor. Eller är jag ute och cyklar??

Vad tycker ni? kom gärna med synpunkter

Mvh Fredrik
 
Kör på jordvärme det had jag gjort ialla fall
 
Japp det får nog bli så,
Men jag läste nått om att det inte lönar sig att komplettera med med en FLM, skall man hoppa den då eller skall man sätta dit något annat, vet att FTX skall vara bra men det går inte in i kalkylen riktigt :)
Om man inte kör FLM får man ha vanliga mekaniska frånlufts fläktar då? låter såna mycket?
eller hur blir det med ventilationen i huset med bara en 1245:a?

Mvh Fredrik
 
Du måste följa de lagar & standarder som gäller för ventilation (jag vet inte vad som gäller i dag)
En FLM ger låg verkningsgrad så i många fall kan man skippa den o gå lå lite djupare borra istället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.