Hej,

Jag ser att det finns en del trådar om detta ämnet, men jag är lite förvirrad och hoppas att någon kan hjälpa mig.

Vi kommer att bygga ett "Oktav" från Myresjöhus som är ett två-plans hus och 208m2 stort. Mina föräldrar har även köpt detta hus för två år sedan och är mycket nöjda med huset men tycker att de har för stor elräkning. De blev rekommenderade att välja frånluftsvärme eftersom det är enkelt och billigt och skulle passa bra för deras hus. De tycker dock att elräkningarna har varit lite väl stora med tanke på att de endast är 2 personer i hushållet.

Då vi nu sitter i samma sits att välja värmesystem till vårat hus (vi bygger i sthlm trakten) känns det som att bergvärme borde vara bäst med tanke på att detta är ett nytt stort hus som skall fylla värmebehov för fyra personer. Vår säljare på Myresjöhus tycker inte att bergvärme lönar sig?, men jag är osäker på om detta stämmer... (att tillägga är att vi funderar på att bygga en pool på 4,5m i diameter också.)

Jag bad mina föräldrar om deras förbrukning de senaste månaderna, (se nedan) och skulle vilja jämföra detta med någon som har ett nytt hus från Myresjöhus eller motsvarande i 200m2 klassen med bergvärme och som kan berätta hur mycket el erat hus dragit?

(Detta är i stockholmstrakten)
Dec 2009: 3062kwh
Januari 2010: 3619kwh
Februari 2010: 2711kwh
Mars 2010: 2024kw

Det jag egentligen funderar på är om NIBE750 kommer att matcha bergvärme och om inte hur stor skillnad det gör i förbrukning per månad. Eftersom vi bygger vårat drömhus och planerar att bo där i minst 20 år vill vi känna att vi gjort ett smart val med uppvärmningen.

Tacksam för alla som vill hjälpa mig :blushing:

- Johanna
 
Liten jämförelse.
Smålandsvillan 197kvm + 68kvm uppvärmt garage i Sundsvall.
Bergvärme Nibe 8kw
Elförbrukning:
Jan: 1264kwh
Feb: 1027kwh
Mars: 605kwh

Detta är uppmätt förbrukning för uppvärmning och varmvatten, på det till kommer hushållsel på ca 600-700kwh i månden.

/MN
 
Bergvärme utan tvekan, speciellt med pool. Självklart går inte bergvärmen att räkna hem, men det är betydligt lägre kostnad per månad och ett såpas stort hus så är det det ett betydande eltillskott på vamvatten och värme med en frånluft. Om dina föräldrar har denna höga förbrukning, som är att jämföra med vår egen på ett hus på 220 kvm och bergvärme motsvarande period så är dina föräldrars förbrukning i princip hela vår års förbrukning. Men det går fortfarande inte att räkna hem om du räknar på installationskostnaden.
Men som jag sagt i tidigare trådar, se investeringen som ett tillval i huset som både ger god sömn och ökat värde på ditt hus. Skippa något annat dyrt och onödigt så känns det bättre. Fråga vem som helst vilket som är bäst, bortsett från installationskostnaden, svaret är bergvärme.
Dra även paralellen med din bil. Åker du en billig skoda eller annan billig bil eller åker du Volvo? Båda tar dig från A till B men den ena är dyrare, ändå köper många den dyrare för att den är lite bekvämare....... Eller bättre.
Bergvärme är Premium.
 
220 m2 plus integrerat garage 23m2. Värmer allt till 22 grader. Örebro, barn som badar typ varje dag.

Bergvärme IVT E9 Kombipanna med arbetstank och 300 liter varmvatten. 180 meters hål.

Inkl. hushållsel:

Jan 1900 KWH
Feb 1400 KWH
mars 1000 KWH
April 900 KWH

Tycker bara det finns ett alternativ vid hus som är större än 200m2, berg eller jordvärme.

Intressant att skillnaden är så stor i mars då det var "normal" vinter. Tycker det säger det mesta om frånluft. Har haft det i tidigare hus och de klarar sig väldigt dåligt vid lägre temperaturer än 5 grader.
 
Redigerat:
Om poolen som åsyftas är en utomhuspool mest för sommarbruk är en bra luft-/vattenvärmepump det bästa. Varm fuktig sommarluft är betydligt varmare och effektivare än berghålet att pumpa mycket värme från under denna period. En bergvärmepump, eller hellre jordvärmepump om tomten lämplig, med frånluftsmodul kan vara en kompromiss. Comfortzone eller NIBE 750 kan inte matcha berg-/jordvärme kalla vinterveckor då temperaturen faller under ca -10C, då ökar skillnaden markant. Å andra sidan fungerar de som en bra luft-/vattenvärmepump på sommaren... Så allt beror på var poolen hamnar.
 
Tack för era inlägg, detta är verkligen en djungel :S

Är det någon som har bra koll på om Nibe 750 verkligen är så mycket bättre än 360 som det påstås?

Vår pool kommer att ligga i söderläge och användas mellan juni-september, så att jag antar att man kan ha en luft-vattenpump för att värma denna.



- Johanna
 
Nibe 750 är mycket bättre än 360. Angiven effekt stämmer nog tämligen bra. Den är dock relativt ny på marknaden.
 
Har haft hus i 20 år med direktverkande el. Har gjort en kalkyl på bergvärmepump ett antal gånger, varje gång har kalkylen visat att man sparar väldigt lite, om ens något. Men tittar jag tillbaka på kalkylerna så ser jag i efterhand att prisökningen på elen har gjort att i efterhand så hade jag räknat hem värmepumpen varje gång. Så nu har jag konverterat värmesystemet och installerat bergvärme.
Har under åren försökt med luftvärmepump och visst sparar man pengar med en sådan, lika väl som frånluftvärme. Men det ger ingen totallösning när priserna stiger. Det blir lite som konstgjort andning, det fungerar, men blir inte helt bra.
Så i tillägg till värmepumpen blir det solvärme också för min del.
 
Solvärme intressant på sommaren i det nordliga Sverige men en bra dito med vakumrör kostar ganska mycket och behöver ett lämpligt söderläge. Pris ungefär som en stor luft-/vattenvärmepump av känt märke. Måste räknas på. Luft-/vattenvärmepumpar är ingen "konstgjord andning". Stor skillnad mot en liten luft-/luftvärmepump på väggen. Visst, när det är riktigt kallt ute blir det sämre COP med luftpump än berg-/jordvärme men om jättestort effektbehov på sommaren blir det mer än tvärtom under sommarhalvåret i Mälardalen.

Nibe F750 är ett stort steg framåt jämfört med 360P. Värmepumpen klarar huset ner mot -10C innan elpatronerna måste kopplas in jämfört med ca +7C. Energibesparingen ökar med kanske 35%, kan bli lite mindre men även betydligt mer beroende på hur behoven ser ut. Dock är frågan om den räcker till även för poolen maj-sept. Jag skulle funderat på FTX i huset och satsat på en tillräckligt stor luft-/vattenvärmepump om inte ljudet ett hinder och inte frikyla med bergvärme är aktuellt. Skulle även grävt ner slang för jordvärme vid bygget om tomten lämplig, alt. satsat på jordvärme med frånluftmodul och ev. solpanel från start om ljudet från luftpump upplevs som hinder och inte frikyla aktuellt.
 
Redigerat:
xjoj - Jag skulle ta bergvärme i ert fall. Fråga era föräldrar hur varmt det är i huset på sommaren! Jag tror jag har varit i din (eller är det din killes?) föräldrars hus på visning och sen var vi där en gång till och hälsade på och tittade på deras hus.

Vi bygger ju i samma område, med väldigt lika hus, från samma tillverkare, så jag vet nog hur er kalkyl kommer se ut, och tittar man enbart på huset så är det ingen stor skillnad mellan bergvärme och F750. Bergvärmen kommer ge en gnutta lägre månadskostnad i början och sedan växer skillnaden med tiden. Lägger man sedan till att ni kan få gratis kyla på sommaren så är valet enkelt. Det blir olidligt varmt annars med så mycket fönster mot solen och samtidigt välisolerat.

Vi har valt FTX också, där går kalkylen på ett ut enkelt sagt men om (när enligt mig) elpriset sticker iväg kommer man vara glad över sitt val.

Så min rekommendation är att ni satsar på bergvärme och kyla. FTX kan ni välja om budgeten tillåter.
 
Jag håller på att bygga 184 m2 med Pool. jag valde Comfortzone CE65 med värmeväxlare för poolen. Installationen är betydlig billigare än en bergvärmepump. Nackdelen med bergvärme är att borrhålet bör vila på somrarna för att hämta värme ur omgivande berg. Om man inte låter hålet vila måste man dimensionera hålet efter detta och borra betydligt djupare. En frånluftare kan man köra hela året utan problem. Man kan till och med öka fläkten till max på sommaren för att den ska ge full effekt.
 
det behöver inte vilas !

mitt borrhål blir varmare redan i fabruari när solen värmer huset & nu har jag redan exakt samma tempratur som jag har varje höst, så inte behöver det vilas nått om det dimensioneras rätt. (då menar jag inte at man behöver dimensionera betydligt djupare, men man ska inte dimensionera fel)
 
Hallå Carman. Vet du att utropstecken på forum betyder att man skriker? En fråga dock. jag vet ju att du vet en hel del om bergvärme. Om man tar ut 10 000 kWh extra till att värma poolen, då ger väl en dimensionering att hålet behöver djupare? Jag menar att borrdjupet är proportionellt mot energiuttaget?
 
Hej Bjohan!

Utropstecken betyder inte skriker vilket stora bokstäver gör.
Ska man ha pool bör man kanske borra 20-30m ytterligare men så stor påverkan gör det inte, borrhålet har oftast rätt kort minne , mitt eget var nere på -2 efter 5 veckors kontinuerligt drift i vintras.
Nu ligger det på +4 efter 30 minuter kompressor.
 
Ok. Vad betyder tre utropstecken som ibland används?

Då är det alltså inte betydligt djupare man måste borra som jag sa. Bara lite djupare. Jag grundade mitt påstående på vad ett antal olika pooleleverantörer sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.