Jag o min sambo ska bygga i ett område för 6-7 fastigheter med en helt ny detaljplan. Den friliggande villan får högst ha 35 gradig taklutning med sadeltak. Vi ska bygga ett hus som uppifrån ser ut som ett T. Huvudlängan kommer ha en takstol som är 35 grader men själva Tet har vi valt att försöka frångå den nya detaljplanen med att ha 45 gradig för annars blir det andra planet väldigt snävt. Den 45 gradiga takstolen går rakt igenom och slutar i en kupa på andra sidan. Är detta något ni tror byggnads skulle kunna se som en liten avvikelse? IMG_20160212_115616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20160212_115621.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det är mycket möjligt, eftersom det är en mindre del och inte huvud-huskroppens tak.
 
Precis vad jag tycker. Dock är den ju genomgående från ena sida till andra.
 
Känns ju inte som något solklart nej.

Men hur stämmer det huset med höjdbestämmlerserna?

Oftast så anser man att den fasad som är riktad mot gata eller annan allmän plats (men det finns en rätt komplicerad regelsamling) är höjdbestämmande.

Om vi då antar att det är sidan med entre, som är tänkt att vara "framsida" på huset. Då tror jag det är risk att höjden räknas mot nockhöjden på den huskropp som sticker ut bredvid entren.
 
Hemmakatten
Kommunen har ju en tanke med detaljplanen. Att bevilja undantag för det första huset i den helt nya detaljplanen tycker jag inte låter sannolikt.
 
Nu hör inte detta till TS fråga, men personligen stör jag mig mycket på regler om max taklutning. Jag tycker för det första att hus med stor vinkel kan vara väldigt vackra, och för det andra att det som spelar roll för grannar borde ju i första hand vara nockhöjden, inte takvinkeln.

Alla dessa regler om maximal taklutning omöjliggör ju charmiga hus som t.ex. såna här:
43000PFtn.jpg

houseplan-front-2_jpg_400x400q85.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hegge87
  • Laddar…
Det finns en högsta totalhöjd på 8 Meter. Synd jag inte kan bifoga detaljplanen har den på PDF.
 
allt bero ju på personerna i byggnadsnämnden................de flesta är strikta, en del är samarbetsvilliga, ytterst få är direkt inne på din linje.
Alternativet är att du skriver att det ska bli flyk..ngboende. Då får det se ut hur som helst och du har byggnadslovet dagen innan du sökt.
 
Hemmakatten skrev:
Kommunen har ju en tanke med detaljplanen. Att bevilja undantag för det första huset i den helt nya detaljplanen tycker jag inte låter sannolikt.
Jag förstår den tanken o det säger kommunen med när jag pratar med dom. Men om man i ett befintligt område på säg 100 fastigheter har X antal som frångått detaljplanen. Betyder det inte att bara för du gör ett identiskt hus med någon som frångått och fått det beviljat att du i sin tur får ditt beviljat trots att det är likadant.
Så jag tycker det argumentet rasar direkt där från kommunen sida.
Huset vi ska bygga sticker verkligen inte ut ur mängden. Det konstiga är att intill ligger det 2 st nyare skånevillor (se bild fast med träfasad) med minst 45grader och 2 st enplans med valmat tak. Och det är direkta grannar.

Kivik_huvudbild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
det där huset såg verkligen konstigt ut..................
 
  • Gilla
Hegge87
  • Laddar…
Nu går jag lite OT här, men om man betänker att i t.ex. Stockholm är maximal solhöjd ca 54 grader över horisonten och i Skåne ca 58 grader (alltså vid sommarsolståndet).
Då borde takvinkeln vara MINST 36 grader (32 för Skåne) för att optimera lutningen för takmonterade solpaneler (förutsatt att de monteras parallellt med taklutningen). Minst, eftersom denna vinkel endast uppnås vid sommarsolståndet - ska man slå ut elproduktionen över en längre period, kanske iaf sommarhalvåret, så blir den önskvärda vinkeln högre.

Varför tar inte stadsplanerarna såna saker i beaktande när man bestämmer takvinklar i detaljplanerna???
 
  • Gilla
Hegge87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.