Tjenare !

jag skulle behöva lite tips & råd inför en kommande renovering...

ska renovera ett bef badrum där det idag sitter våtrumstapet på väggar & golv ( ja ja , matta då ... )

är det bara att riva ut denna , lägga på ny fuktspärr o sen kakla ??? ( bara & bara )

funderar även på att lägga in el-golvvärme , sån där på färdig "nät" . måste jag flytspackla över den sen då eller ?

Tacksam för svar o tips !

/ Mikael :confused:
 
Japp!! Förmodligen måste du även "gipsa" på ett lager till... men ändå dra bort mattan för att slippa dubbla tätskikt.
 
Beroende på hur väggarna se ut så måste du som sagt upp med ett lager gips till. Och då ska det vara en speciell gipsskiva för våtrum. Det räcker inte med den vanliga med pappyta då det nu är förbjudet med organiskt material i väggar i våtrum.
Golvet måste, beroende på storlek, vara reglat cc30. Sen måste du flytspackla av två skäl. Dels för att få ett stumt golv som inte rör på sig och dels för att du ska få fall mot golvbrunn. Hela golvet i badrummet måste falla mot golvbrunn.

Våra väggar räcker inte för att orka hålla upp kakel, så vi valde att gå på fibo-trespo badrumspanel istället. Jag har inte fått upp den än, men ska börja med det nu när klinkergolvet är färdigt.
 
Du behöver inte ha cc30 i golvet, går bra med cc60 + 12mm spackel samt armeringsjärn. Den finns många alternativ till godkända väggskivor. Man kan ju också riva till reglingen, regla upp och välja vad man vill...
 
alltså . . . jag TROR att det är betongväggar i badrummet .

har ej fått tillträde ännu

det är en bostadsrätt vi pratar om ( hoppas att jag inte är på fel forum nu )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.