Jaj söker en dosa som gör om det trådlösa nätet i en villa till ett vanligt RJ-45 uttag.

Finns det?

ex. så att man kan plugga in en skrivare eller staionär data utan trådlöstnätverkskort i.
 
1. Det finns ingen sån dosa
2. Du har redan ett RJ-45-uttag :) ... som med en sladd är inkopplad i din trådlösa router (om du idag har ett trådlöst nätverk). Så dra sladden till datorn direkt eller bättre: ha kvar routern och dra nätverkssladd från den till stationära datorn.
3. en standardskrivare är normalt inkopplad via usb-sladd, om du har en med RJ-45-uttag så behöver du en printserver i nätverket också.
 
Ja det finns, men sist jag kollade på sådana så kallades de för "wireless game adapter".
Jag tror de vill undvika att någon kopplar in en switch till den, och sedan ringer supporten för att fråga varför det inte fungerar.....

/Hasse

EDIT:
Med "dosa" trodde jag du menade en "burk".
Om du menar en väggmonterad RJ45 med den funktionen, så vet jag inte om det finns.
 
Redigerat:
Thomas59
Jag har i alla fall en DLink-produkt, kommer inte ihåg beteckningen, som gör att jag kan koppla in i stort sett vad som helst i dator/kringutrustningsväg som har ett vanligt trådbundet nätverkskort.

Pryl--->Inbyggt trådbundet nätverkskort-->Nätverkskabel-->DLinkprylen-->Trådlös överföring-->Router.

Om Pryl=skrivare behövs ingen printserver.
 
Dels finns det speciella trådlösa printservrar (tror jag att de kallas) som gör om din trådbundna nätverksskrivare till en trådlös. Finns hos de flesta tillverkare så som D-link och netgear och så vidare.

Sedan finns det speciella game adaptrar som är till för att t.ex. koppla in en X-box eller liknande för att få den trådlös. Finns också hos flertalet tillverkare.

Sedan finns det speciella trådlösa accesspunkter som går att ställa in i brygga och därmed få ett eller flera RJ45-uttag som sedan kommunicerar trådlöst mot din router.

Jag har själv en lösning där jag har mitt bredbandsmodem och den trådlösa routern på övervåningen i arbetsrummet. Sedan har jag en trådlös router, som även fungerar som en trådlös accesspunkt i bryggläge, nere vid tv:n där jag bland annat kopplat in en X-box och ibland kopplar in datorer. Totalt har jag då fått 4 st RJ45-uttag i vardagsrummet.

Nu är det långt ifrån alla routrar som går att köra som accesspunkt i bryggläge, jag fick leta länge innan jag hittade den som jag har idag, då jag inte ville betala hutlöst mycket för den. Det var inte helt lätt att konfigurera den heller, men nu fungerar det perfekt.
 
Det du behöver till just skrivaren är en trådlös printserver, om det gäller en USB-skrivare. Den ansluter skrivaren genom routern till de datorer som behöver den.
 
Thomas59 skrev:
Jag har i alla fall en DLink-produkt, kommer inte ihåg beteckningen, som gör att jag kan koppla in i stort sett vad som helst i dator/kringutrustningsväg som har ett vanligt trådbundet nätverkskort.

Pryl--->Inbyggt trådbundet nätverkskort-->Nätverkskabel-->DLinkprylen-->Trådlös överföring-->Router.

Om Pryl=skrivare behövs ingen printserver.
Finns just nu ett par D-Link DWL-G810 på Tradera. Det är väl nåt i den stilen vi talar om.
 
quilding skrev:
Finns just nu ett par D-Link DWL-G810 på Tradera. Det är väl nåt i den stilen vi talar om.
D-Links produkt är alldeles utmärkt och en av de få man helt och hållet kan lita på. Fungerar helt oberoende av operativsystem. Allt som behövs är en webbläsare för konfiguration. Man behöver nämligen ge den lösenord för ditt trådlösa nätverk.
 
C
Några av mina egna erfarenheter från att åstadkomma just detta;

- Dessa s.k. game adapters brukar endast fungera med EN "pryl" (skrivare/dator/whatever) ansluten till den "trådbundna" sidan, pga all trafik på den trådbundna sidan får adapterns MAC-adress i det trådlösa nätet.
- De brukar vara jämförelsevis svindyra.
- Många tillverkares produkter är inte särskilt uppdaterade eller sofistikerade, vilket kan innebära problem med
- Att den inte stödjer den säkerhet du använder i det trådlösa nätet (WPA2, TKIP, etc.)
- De kan ha usel prestanda

För min egen del slutade det med att jag köpte en billig Linksys-gateway och installerade dd-wrt (http://www.dd-wrt.com) på den för att kunna konfigurera den att köra åt "fel håll", och då som en vanlig router. Bryggfunktionen fick jag aldrig riktigt bra stil på. Tyvärr inget att rekommendera för den som är lekman, det var ett j-kla fnul att få igång det.
 
Funktionen finns i WDS standarden så stödjer prylarna den så ska det funka på pappret. Har både positiva och negativa erfarenheter av så kallat kompatibla prylar ...
 
WDS är en nödlösning när man inte har möjlighet att dra kabel.
 
Thomas59
quilding skrev:
Finns just nu ett par D-Link DWL-G810 på Tradera. Det är väl nåt i den stilen vi talar om.
Tack, det var precis den jag menade. Kräver dock att den pryl man vill göra trådlös har ett nätverksuttag. Har skrivaren bara USB måste det till något annat. Trådlös USB kanske skulle funka men då behövs en printserver.

DWL-G810 och liknande från andra tillverkare är faktiskt ganska bra att ha i beredskap om man snabbt vill ansluta tex en dator som inte har w-lan kort. Man kan ha den liggande, färdigkonfigurerad, i en låda, bara att ta fram, sätta i sladdarna och vips är man uppkopplad.

Använder den i sommarstugan för att låna grannens (ok för honom) trådlösa nätverk. Mitt inbyggda w-lan i laptopen har ingen mottagning så jag drog en 20m lång kabel från datorn till DWL-G810:an som jag hängde under parasollet utomhus. Funkar finfint.
 
Thomas59 skrev:
Tack, det var precis den jag menade. Kräver dock att den pryl man vill göra trådlös har ett nätverksuttag. Har skrivaren bara USB måste det till något annat. Trådlös USB kanske skulle funka men då behövs en printserver.

DWL-G810 och liknande från andra tillverkare är faktiskt ganska bra att ha i beredskap om man snabbt vill ansluta tex en dator som inte har w-lan kort. Man kan ha den liggande, färdigkonfigurerad, i en låda, bara att ta fram, sätta i sladdarna och vips är man uppkopplad.

Använder den i sommarstugan för att låna grannens (ok för honom) trådlösa nätverk. Mitt inbyggda w-lan i laptopen har ingen mottagning så jag drog en 20m lång kabel från datorn till DWL-G810:an som jag hängde under parasollet utomhus. Funkar finfint.
Apples Airport Express är ju bra och billig lösning om du vill nätverka en USB-skrivare. Då får du dessutom trådlöst ljud
 
???

Tänkte så här:
Du har ett hus med trådlösrouter.

Sedan har du ett garage på tomten som du vill ha ett RJ-45 uttag.
Finns det något som gör om den trådlösa signalen till trådbundet RJ-45 uttag.

ex. camping som har en stark trådlös router, sedan vill man ha internet via RJ-45 uttag i varje stuga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.