Jag har två små toaletter precis bredvid varandra i källaren. Nu skulle jag vilja slå ut väggen emellan för att få en större toalett/badrum. Jag tänker mig då att behålla en av toalettstolarna på sin ursprungliga plats, men min fråga är, kan jag "förvandla" det andra toalettavloppet till en golvbrunn för dusch, eller måste jag bila upp betonggolvet?
 
Du får naturligtvis bila upp så det friläggs och sedan koppla på och dra fram till en brunn där den ska vara.
Du kan ju inte sätta en brunn direkt i toalettavloppet då det inte connectar och inte heller får man ha en brunn så nära vägg.
 
Däremot kan man, om man har rätt brunn, gör tvärtom :)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Du får naturligtvis bila upp så det friläggs och sedan koppla på och dra fram till en brunn där den ska vara.
Du kan ju inte sätta en brunn direkt i toalettavloppet då det inte connectar och inte heller får man ha en brunn så nära vägg.
Ja det var connectandet jag tänkte på först och främst. Vad menar du med att det inte får vara för nära väggen?
De nya avlånga brunnarna kan man ju ha precis intill väggen.....
 
nino nino skrev:
Däremot kan man, om man har rätt brunn, gör tvärtom :)
Tvärtom? Du menar bygga en toalett över duschgolvbrunnen? :-D
 
F Freddeman skrev:
Tvärtom? Du menar bygga en toalett över duschgolvbrunnen? :-D
Japp
 
nino nino skrev:
Japp
Ja nu var det ju inte det de var frågan om. Men det låter ju märkligt att man skulle kunna bygga en toalett till ett avlopp med mindre dimension än att göra en golvbrunn/ dusch vid ett avlopp av grövre dimension.

Jag tänkte det finns så mycket stosar och muffar nuförtiden, så trodde det kunde finnas en möjlighet att på något sätt få till en
golvbrunn där toalettstolen stått utan att behöva bila upp golvet. tilläggas skall att vi ska flytspackla och lägga värmeslingor också så golvnivån kommer ju att höjas ett par cm...
 
Det är en speciell brunn med 110 anslutning

Du måste frilägga lite avloppsrör för att få i en förminskning eller en böj
 
F Freddeman skrev:
Ja det var connectandet jag tänkte på först och främst. Vad menar du med att det inte får vara för nära väggen?
De nya avlånga brunnarna kan man ju ha precis intill väggen.....
Självfallet kan man det om man håller sig till den typen av brunn men jag har svårt att se hur man ska lyckas att få dit muffar och böjar till det då toalettavloppet oftast ligger ganska nära väggen, och utan att bila i betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.