Vi har ett uthus på tomten där taket läcker ordentligt. Taket är uppbyggd som följer: Takstol, på detta "glespanel" bestående av plankor med barken kvar. Sedan spåntak följt av läkt och enkupiga tegelpannor. Ingen takpapp.

Spåntaket är det på många ställen hål rakt igenom. Takpannor av samma modell som redan ligger på taket har vi ett helt upplag av under uthuset, så vi tänkte återanvända dessa. Takstolarna står faktiskt på ungefär 1,2 m c/c, trots att de förmodligen stått där i ett par hundra år.

Jag har skaffat en rulle Divoroll Top Ru och virke 45 x 70. Tanken är att försiktigt lyfta bort allt taktegel, riva bort alla gamla läkt och spåntaket. Därefter tänkte vi byta de plankor som är dåliga och lägga på Divorollen. Slutligen ska vi skruva fast de nya läkten bara i takstolarna och lägga tillbaka takpannorna.
 
Redigerat:
Vad är det du vill diskutera?
 
Berliner
Hej,
vilka enkupiga tegel har ni?
Är det Vittinge eller liknande är det inte att rekommendera att använda en underlagsduk.
Divoroll duken tål bara 3 månader uv exponering. Och Vittinge tegel är inte 100% tät.
Monier rekommenderar råspont med papp på Vittinge.


Berliner
 
Redigerat:
Berliner skrev:
Hej,
vilka enkupiga tegel har ni?
Är det Vittinge eller liknande är det inte att rekommendera att använda en underlagsduk.
Divoroll duken tål bara 3 månader uv exponering. Och Vittinge tegel är inte 100% tät.
Monier rekommenderar råspont med papp på Vittinge.
Det var en väldigt bra information! Det verkar som om pannorna är från 1800-talet. Tyvärr vet jag inte vilket tegelbruk som gjort dem eftersom jag inte hittar några tydliga märken på pannorna. Med 100% tät antar jag att du menar UV-tät? Att det kommer att rinna vatten under pannorna förutsätter jag, men att det skulle släppa igenom ljus har jag inte tänkt på.
 
Idag var takläggaren här. Han tyckte att man antingen skulle lägga nya spån eller spika råspont med papp på. Efter lite funderande gör vi ett experiment: Vi lägger duk på spåntaket. Det värsta som kan hända är ju att det börjar läcka, vilket bara betyder att vi är tillbaka på ruta ett igen.
 
hur gick det sen?
 
Det gick faktiskt nästan enligt plan, något som aldrig brukar inträffa i mina projekt. Det som blev ett extra moment var all spik som satt kvar från spånen. Kvalitetsspik, de gick fortfarande att dra ut efter 100+ år.

Taket är tätt och alla trasiga tegelpannor är bytta. Berliner hade dock rätt: När solen ligger på kan man se att ljuset letar sig in mellan pannorna på några ställen. Man borde egentligen haft en diffusionstät duk, eftersom det är ouppvärmt. Men så länge huset håller sig torrt är jag nöjd. Dessutom har jag lärt mig en del på vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.