Hej

Jag har börjat bygga om vinden på huset hemma till boyta. Tänkte göra det till barnrum. Från början är vinden helt oisolerad förutom ca 15 cm sågspån och kutterspån i bjälklaget. Takhöjden är begränsad - det är brutet tak och ca 170 cm från golv till takstolarna - på det högsta stället och med bredd på 2,8 m till sidovindarna är takhöjden därute bara 1m.

Eftersom det är ett gammalt hus vet man ju att det är risk med att isolera och byta boendeytor osv - vill därför ha synpunkter på risker och om isolering blir tillräcklig osv.

1. Jag har begränsad budget och gör mina inköp på Byggmax om det går.

2. Jag har valt att behålla spånet i golvet och lagt in råspont 22 mm som golv som jag tänkte slipa sen.

3. I och med att takhöjden är begränsad vill man ju spara så mkt som möjligt. Jag har därför tänkt isolera med Byggmax isolering 145 mm med lamba 37 och bygga på takstolarna med 2cm för att ge plats åt en luftspalt på 2cm närmast yttertaket. Närmast innertaket sätter jag åldersbeständig plast och på detta råspont 14 mm. Drar el genom kulo efter att allt är färdigt hade jag tänkt mig.

4) totalbudget ca 20 tkr för den lösning jag tänkt mig

Frågor som jag ställt mig:

a) behöver man ha någon masonit närmast yttertaket till skydd mot kondens vid luftspalt eller räcker det att "släppa ned" isoleringen mot plasten o ev sätta någon ribba mellan reglarna?

b) trappen/trappöppningen mot vinden blir ganska liten - hur funkar den befintliga isoleringen som ligger i bjälklaget - tappar den mestadels av sin verkan som isolering eller har den kvar den mesta effekten o stödjer upp 145 mm mineralullsisoleringen vid yttertaket?

c) är 145 mm ytterisolering tillräckligt eller är det endast tillräckligt för att isolera själva vindsutrymmet med +- 0 i slutresultat.

d) bör man sätta in ventiler i vardera änden på vinden - är det tillräckligt eller helt fel?

e) andra kända erfarenheter av missöden vid ombyggning till boende på vind?

tacksam för alla synpunkter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.