Hej,

Sen två år tillbaka bor man numera i ett enplanshus på 135 m2 med direktverkande el och mekanisk frånluft. Huset köptes med vetskapen om att det var något för höga värden på radon (markradon). Vid renovering av tvättstuga installerades rör genom den isolerade bottenplattan upp till vinden, tanken var att installera en radonsug för att skapa undertryck under bottenplatta och då bli av med markradonet.

Men där tog arbetslusten så slut så nu står jag där med en nyrenoverad tvättstuga men fortsatt med radonproblematiken sedan ett halvår tillbaka. Under tiden har flera tankeställningar vädrats, bland annat:
  • Installera en kanalfläkt som tänkt med tillhörande spirokanaler i hopp om att det räcker för att åtgärda markradonet, kostnad ca 5000 och arbetet utförs av mig. När jag installerade röret i tvättsugen märkte jag att underbyggnaden består av sand ovanpå en bergterrass. Detta gör att jag tvivlar på att en kanalfläkt klarar av uppgiften, marken kan vara för tät.
  • Då finns alternativet att installera en riktigt radonsug, typ Radovac eller liknande. Men då börjar kostnaderna dra iväg samtidigt som det fortfarande inte ger någon garanti på att lösa markradonet.
  • Efter mycket funderande och forskande har jag nu kommit fram till att ett FTX-system kan lösa mina problem. Lite dyrare investeringskostnad men med i stort sett garanti på att avhjälpa markradonet samtidigt som det innebär en energibesparing och ett bättre inomhusklimat känns detta som den bästa lösningen. Vi ligger nu på ca 16 000 kwh per år, har sedan tidigare en luft/luftvärmepump och har börjat byta ut elementen från 1980 till modernare element i de rum vi använder och har renoverat. En rimlig besparing kanske kan ligga på 3-4000 kwh per år som ställs mot kostnaden av filterbyten. Då huset har ett mekaniskt frånluftssystem med alliance-köksfläkt sedan innan besparas en del inköp då det går att använda befintligt frånluftssystem. Huset har även en täljstenskamin och till den har tidigare ägaren installerat ett "värmeflyttssystem" som består av ett frånluftsdon i taket ovan kaminen, en kanalfläkt samt tillluftsdon i sovrummen i andra änden av huset samt tillhörande spirorör. Detta leder också till en del besparingar då det går att använda till tilluftssystemet.
Det befintliga systemet ser ut som nedan:
Ritning över hus med markerade ventilationssystem för att åtgärda radonproblem och förbättra inomhusklimat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idé på hur det nya systemet ska se ut:
Nytt system.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir alltså 6 tilluft / 4 frånluft. Aggregat Heru 100 S EC 2.
Kvarstående frågor:
  1. Uteluft, ta via yttertak eller gavelspets?
  2. Avluft, ny takhuv? Eller kan man på nåt vis använda sig av köksfläktens kanal? Risk för störningar när köksfläkt är igång?
  3. Hur ska man göra med alliance-köksfläkten? På nåt vis måste ju frånluften stängas av? Innebär det ny köksfläkt eller vad gäller?
  4. Är placeringen av aggregatet bra? Centralt i huset samt långt bort från sovrum om det skulle bli nåt störande ljud.
  5. (Ej prio) Kan man på nåt vis använda sig av värmen som blir vid täljstenskaminen? Det blir extremt varmt inom en radie av 5 meter från kaminen, värmen sprider sig dåligt. Eller kommer FTX bidra till bättre cirkulation och bättre spridning?
Har även förstått att alla rör som ansluts till aggregatet skall anslutas med flexibel slang. Innan varje tilluftsdon skall en ljuddämpare installeras, även på till/från på aggregatet skall ljuddämpare installeras. Allt ska isoleras med minst 50 mm. Nåt väsentligt jag missat? Jag har även tänkt att ta hjälp en fackman till injustering, eller klarar man det själv? Har sett att det finns protokoll som man kanske klarar av själv bara man har en flödesmätare. Har säkert glömt nåt men ni som orkar läsa allt och har någon erfarenhet eller synpunkt lämna gärna den!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.