Har idag ett vanligt enkelgarage som delivs är ihopbyggt med huset och ett förråd. Förrådet och garaget står på samma platta (oisolerad gjuten platta på mark från tidigt 60-tal). Huset har torpargrund.

Jag vill nu ta bort garagedelen (dåligt skick) och bygga dubbelgarage. Hur gör man med plattan för detta? Kan jag bara riva det befintliga garaget och sedan gjuta en ny platta bredvid den befintliga och bygga det nya garaget på det? Eller måste jag ta bort den gamla plattan (som ju sitter ihop med förrådet) först och gjuta en ny platta för hela ytan?

Tips? Idéer?
 
Om du inte vill isolera plattan hade jag försökt behålla den, men det är lite svårt att se det framför sig hur det är och skall bli på bara förklaringen. Kort eller skiss hade underlättat.
 
det som kan bli problem med 2 plattor är att dom rör sig olika och att konstruktionen kan bli svekad pga av det. men jag menar att jag läste om någon annan här inne som borrade in armering i den existerande plattan innan han gjöt den nya. det låter som en god ide.
 
Se bifogad bild.

Grönt: Befintligt hus
Rött: Befintligt förråd och garage
Blått: Tänkt breddning av garage.
 
  • garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag har skarvat ihop två betongplattor. gjorde ett mellanrum på ca 1cm med en bit frigolit och sedan fiberamerad flytspackel ovanpå.för att täcka skarven. /benny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.