Hej min svärfar har fått införskaffat sig en projektor. Han blev dock lite fundersam när han skulle koppla in den och kontaktade mig, jag ska säga att jag inte är något jätte snille när det gäller detta, men jag tänkte följande...

Idag har dom (svärföräldrarna) tv via fiber.
Vad jag förstått följande, så kan man se projektorn som ett "bildrör" och behöver därmed något som om förvandlar antenn-kablen till tex Hdmi. Och där passar en Box alldeles utmärkt som en lösning.

Men frågan är. Räcker det bara att ha en Box (utan kort) och köra allt där igenom?
Rent krasst tycker jag att man borde få det utbeder som då finns i fibret?
 
Antar att det finns en box idag för att kunna se på TV:n via fibern. Från denna box dras lämplig kabel, tex HDMI, till projektorn. Då kan du se det utbud som det betalas för. Behöver antagligen också kompletteras med ett ljudsystem.
 
Nja, det är inte en betal box som tex viasat, cmore mm. Utan det är först och främst en fiber som går in till en speciell fiberbox, och där ifrån går det en vanlig antenn kabel till tvn idagsläget.

Och via "fiber boxen" så har man ett bas utbud ifrån den lokala tele/tv leverantören.

Så frågan åter igen. Räcker det med en Box (utan kort) för att koppla in antennkabeln och sen gå med en Hdmi till projektorn?
 
Finns väl inte en enda IPTV box utan HDMI utgång? En projektor har heller inga högtalare (Har den det så är det skit) så ett ljudsystem behövs också.
 
Precis Demmpa

Den är ganska så lik den du länkar till. Och fiberboxen har ingen typ av HDMI utgång. Utan där finns antenn utgång samt internet portar.

Då är det en RF-modulator som ska vara på tapeten? Det funkar inte med en "vanlig" tv Box? (Svärfar hade en gammal sen tidigare)
 
Efter att ha läst några produktblad (http://inteno.se/Produkter/CategoryDetail/tabid/159/categoryid/238/Default.aspx), och tänkt några steg längre, så behöver din svärfar en RF-tuner (tv-mottagare), verkar vara analoga signaler, med andra ord borde det fungera med tex en videobandspelare. Vad jag förstår så skickas alla kanaler ut på var sin frekvens, precis som i vilket kabel-tv-nät som helst.
 
Nej, det funkar inte med en vanlig box eftersom signalen från din fiberbox är analog. Jag är tveksam till en RF-modulator också eftersom du då bara kan ställa in den på en kanal. Om det inte finns RF-modulatorer som man kan byta kanaler på men det har jag aldrig stött på.
Om du har en gammal video hemma så kan du använda den, koppla in antennkabeln i videon och dra RCA till projektorn. Sedan får du byta kanaler med fjärren till videon. Ingen optimal lösning kanske men eftersom han använder gammal teknik (analog) behövs gamla grejer.
Annars får svärfar börja betala en månadsavgift och abonnera på digital-TV. I så fall drar du HDMI eller liknande från digitalboxen till projektorn.

Problemet med ljudet får han vilket system han än väljer. Det krävs extra förstärkare och högtalare för att det ska fungera.

/edit
Tvåa på bollen... Fast vi tänker samma. :D
 
Müssli skrev:
Tvåa på bollen... Fast vi tänker samma. :D
Vi postade samtidigt 😃
 
Den enda vettiga lösningen med bra bildkvalitet är att skaffa en IPTV-lösning med en box som har HDMI. Kolla vad er lev har för grundutbud, brukar inte vara så dyrt, vi har tex 1 gigabit + 16 kanaler för 235 kronor i månaden i vår brf
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Ring leverantören (av TV-utbudet alltså) och tala om vad ni vill ha, dvs. möjlighet att mata tv/projektor med en digital signal (t.ex. via hdmi).

Det är idag inte helt ovanligt att fastigheter behåller sitt gamla kabelnät för tv när man går över till tv via bredband. Det innebär att man kopplar en digital tv-box till lägenhetens gamla antennuttag med traditionell koaxkabel och kopplar se'n tv till box med hdmi.
Alltså, digital överföring hela vägen.

Kanske inte är så i det här fallet men kolla med aktuell kundtjänst och säg att du vill ha digital tv och se vad de har för tekniska lösningar på det.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så här står det på leverantörens hemsida.

Så som jag tolkar det som, behövs "endast" en Box för att förvandla signalen till digital. Hur tolkar ni det?
 
Så om jag tolkar texten på leverantörens hemsida samt det som jbr skriver. Så ska det funka att koppla en in digitalbox med DVB-C mottagare (utan kort) för att kunna föra över bilden till projektorn?
 
Jo, är precis en så'n lösning jag refererade till.

DVB-C är just standarden för att föra över tv digitalt via kabel.
Ofta skickar leverantören av TV-utbudet ut de där boxarna gratis, särskilt om man testar ett större kanalutbud vilket man sedan givetvis inte måste behålla...

Kort brukar man behöva men man kan givetvis fortfarande nöja sig med det fria utbudet eller grundpaketet eller vad man nu har valt att kalla det i det aktuella fallet
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
...En projektor har heller inga högtalare (Har den det så är det skit) så ett ljudsystem behövs också.
...och som sagt, det behövs en plan för ljudet också.
Endast DVB-C mottagare och projektor innebär stumfilm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.