Vi lever i ett land där vi faktiskt är lyckligt lottade att kunna ta egna val om hur vi vill ha vårat boende. I många delar av världen får man leva i det man kan komma över, eller lösa det över natten.
Satt och slö-googlade lite till kaffet här på morgonen och kom över en länk till ett kinesiskt byggföretag.
Skrattade först och tänkte... vafaan! Men började tänka efter. Hur många är vi på jorden? Med nuvarande befolkningsökning, vad behöver vi ha för moderna byggnads lösningar för att kunna tillgodose behoven?
Både byggnadstekniskt, beorende på vilket område man bor i, kyla, värme, jordbävningar, jordskred, översvämmningar osv.
Samt kostnadseffektivt, merparten av jordens befolkning har inte råd att välja om det ska vara ett HTH eller EPOQ kök, eller ens vilka färger det ska vara på huset. Kommer vi gå mot en såpass standardiserad byggnadsteknik att allt är moduler?

Vad tror ni?

Här är länken, som fick mig att börja tänka.

http://www.putianhouse.com/gsjj.asp

Rör sig om stålkonstruerade hus, detta är något som jag såg mycket när jag var i Australien. Kostnads läget gjorde det attraktivt för folk, som ville ha sitt egna hus till en bråkdel av priset för ett traditionelt byggt hus.
Finns det en chans att detta är framtiden även för oss?
 
Inte otänkbart, man bygger ju kommersiella byggnades i stål i hög grad. Fast jag har svårt att tro att det går att få till ett sånt hus särskilt mycket billigare än ett vanligt hus i sverige. Byggnadsstommen utgör en mindre del av kostnaden för en villa. Installationer, inredning, ytskikt och avgifter står för en stor del av kostnaden.
 
Mmm, det är ett vanligt feltänk. Jag tycker att de flesta som försöker göra nån slags uppfinning som ska förbilliga husbyggandet fokuserar på själva stommen. Men precis som pelpet påpekar, utgör stommen en väldigt liten del av kostnaden för att bygga ett hus i Sverige. En 10%, kanske.

Citat från en byggvaruhandlare: "Folk räknar i detalj ut vad materialet stommen kommer att kosta. Sen visar det sig att listerna kostar mera än stommen."
 
Jag tror man kan hämta massor av inspiration från kommersiella byggnader. Jag kan t.ex. kolla på mitt kontor - där har man ett installationstak på varje våning med takplattor som man kan plocka ner, och ovanför där går all el, vvs, datanät, ventilation mm. Snabbt, billigt och enkelt att bygga och jäkligt flexibelt. Och alla väggar är i princip målade. Men så vill ingen (utom jag, som gillar kontorsmiljö) ha det hemma för att "det ser ut som ett kontor". Men vad är problemet? Jag tycker att det är kanonbra.

Våtrum är ju ett mög. Ska det behöva kosta 100000:- att bygga ett kaklat/klinkrat våtrum? Här bör man nog släppa kakel/klinkerfixeringen gå använda mer vinyl och våtrumsskivor, typ fibo-trespo. Och varför ska badrumsmöbler kosta som de gör och ändå vara skräp? Jag tror att fabrikanterna har lyckats bra med att låtsas att vissa spånskivemöbler är "exklusiva".

Kök måste gå att göra smartare också. Mycket smartare. Jag tycker att dagens köksskåp är kassa allihopa. Man borde kunna fästa en garagetavla (typ) på en vägg, sätta några rejäla konsoller och stödben, bänkskiva/diskbänk ovanpå och sedan hänga alla lådor och hyllor i bakkant på garagetavlan. Sedan några luckor på framsidan, de borde kunna hänga på stödbenen. Ett sånt kök skulle vem som helst kunna montera, och det skulle vara rejält enkelt, lätt att plocka ner/upp, justera, modifiera, byta delar mm.

Fast egentligen vill jag inte att det ska bli billigare att bygga. För då kommer värdet på mitt hus att urholkas. För tänk om man kunde bygga en ny 200 kvm villa för en miljon, vem skulle då vilja köpa mitt hus till det dubbla? Skulle jag kunna bygga så billigt så skulle jag iallafall inte sälja husen billigare än vad jag måste. Och ingen kommun driver på för billiga bostäder heller. Då flyttar det ju bara dit en massa låginkomsttagare som betalar lite skatt och orsakar mycket kostnader. Det är bättre att göra som i Danderyd, och se till att bara höginkomsttagare bor där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.