Moving
Där vi bor nu kan vi klä på oss och ta på oss broddar så vi överlever, elavbrott kan möjligen bli jobbiga.

Nere i hettan kan vi inte mer än klä av oss i minimalt vitt och dricka, att undfly hettan är värre än kyla när man väl är där och måste vara ute, eller inne utan AC.
Inför ev. köp av bostad nere i värmen, där större delen av året kan ha trevligare väder, får man se framåt då klimatet redan verkar ha börjat ändra sig.
Som vi såg i UG vill en del till det mer aviga men för en del skattefria Portugal, vi håller oss till Södra Spanien så ofta vi vill, men jag har läst att det kan bli mer över +40 och öken-likt där. Nu kanske det går fortare?

Just nu jävlas Trump med mänskligheten så man får läsa på extra.

https://www.theguardian.com/environ...ghts-floods-storms-climate-change-accelerates
Europe’s Atlantic-facing countries will suffer heavier rainfalls, greater flood risk, more severe storm damage and an increase in “multiple climatic hazards”, according to the most comprehensive study of Europe’s vulnerability to climate change yet.
= Norge, Gbg, GB, Danmark, Canarias och Portugal ex?

This trend is only like to deepen as heat extremes in central Europe grow stronger, while the boreal forests of Scandinavia experience less snow, river ice, and an increasing risk of winter storms and pest infestations. On the positive side, the region’s hydropower and summer tourism potential are likely to increase, even as a reverse trend occurs in the Mediterranean.
Temperatures in mountain ranges such as the Alps and the Pyrenees are predicted to soar to glacier-melting levels, while the Mediterranean faces a “drastic” increase in heat extremes, droughts, crop failure and forest fires.
Men när, som vi kan se i Chile nu?
 
Detta är nog ännu svårare än att spekulera på börsen eller om bostadspriser :)

Men det finns som sagt scenarios som man kan titta på. Det finns ju också alternativ till AC (var/hur man bygger hus spelar roll) och solkraft hra ju en fördel i att kraften finns när man behöver den som mest
 
O
Jag tror inte att man ska skrämmas allt för av tidningarnas artiklar om hur Trump kommer ta livet av hela mänskligheten....
klimatforskningen är en svår nöt.... Jag tror inte att vi kommer få uppleva några större förändringar.

Som sagt ovan... Mycket enklare att spekulera på hur börsen kommer utvecklas...



Innan dess... oroa dig inte så mycket... Köp hus där du vill bo helst. Eventuell kännbara förändringar av miljön lär dröja!
 
Moving
klaskarlsson skrev:
Detta är nog ännu svårare än att spekulera på börsen eller om bostadspriser :)

Men det finns som sagt scenarios som man kan titta på. Det finns ju också alternativ till AC (var/hur man bygger hus spelar roll) och solkraft hra ju en fördel i att kraften finns när man behöver den som mest
solkraft hra ju en fördel i att kraften finns när man behöver den som mest?
 
Moving
Odjuret skrev:
Jag tror inte att man ska skrämmas allt för av tidningarnas artiklar om hur Trump kommer ta livet av hela mänskligheten....
klimatforskningen är en svår nöt.... Jag tror inte att vi kommer få uppleva några större förändringar.

Som sagt ovan... Mycket enklare att spekulera på hur börsen kommer utvecklas...



Innan dess... oroa dig inte så mycket... Köp hus där du vill bo helst. Eventuell kännbara förändringar av miljön lär dröja!
Tidningar bryr jag mig knappt om, jag lyssnar på Trump och kan klimatproblemen sedan många år, men måste ha länkar till andra. Får nog fråga i Spanien istället då jag mest vet vad som kan hända här.
Solkusten har haft vattenproblem i många år, nu fick de och Afrika snö, det var värmerekord 2016, Chile har rekord i hetta och bränder, Kalifornien har undantagstillstånd pga av regn etc.
Här i 08 har vi haft mildra vintrar i många år och har fått en istid runt 0.

Hus är så väldigt dyrt där också och marknaden är oerhört trög, en lagfart kostar dessutom 14%, så händer något mer och marknaden går ner sitter man där om man inte vill ta en rejäl förlust. Vi köper nog ändå men förutseende ha jag vunnit på förr.

30% britter har redan försvunnit där och innan gick den ryska vågen ner till 0.

Med skolbarn kan vi bara vara nere på loven så det är dyr lyx. Själv vill jag flytta ner på prov men får inte med mig frun som har höga inkomster här nu.

De vi vill ha kostar 500.000 Euro, ett jag vill ha kostar 685.000 så jag måste casha in annat. Sedan kostar det samma att ha som vad boendet kostar oss nu när vi åker ner. Men är skönt att ha eget, fast man blir mer låst. Frun ska betala ½ så det gäller att vara säker.
 
Moving skrev:
solkraft hra ju en fördel i att kraften finns när man behöver den som mest?
Ja just vad gäller A/C (typiskt om man bor på ett soligt ställe som Spanien) så vill man ju ha mest kylning när solern skiner som mest :)
Till skillnad från häruppe när vi vill värma på när solen är som svagast :)

/K
 
Moving
klaskarlsson skrev:
Ja just vad gäller A/C (typiskt om man bor på ett soligt ställe som Spanien) så vill man ju ha mest kylning när solern skiner som mest :)
Till skillnad från häruppe när vi vill värma på när solen är som svagast :)

/K
Om det vore så väl, man får inte ha egen el och köpt el på samma nät
 
Moving skrev:
Om det vore så väl, man får inte ha egen el och köpt el på samma nät
Kan inte reglerna i Spanien, men här är det ju ofta precis tvärtom - man kan inte köra "off grid" med sina solceller utan måste vara kopplad till nätet för s.k. nettodebitering :)

Men då är det ju inte så svårt - installera solceller för A/C och nätel för övrigt - måste man så kan man plugga in acn i nätet sen om det behövs (se till att ha uttagen för egen anläggning och nätet brevid varann bara) - om det är ekonomiskt får man räkna på . . .

/K
 
Moving
klaskarlsson skrev:
Kan inte reglerna i Spanien, men här är det ju ofta precis tvärtom - man kan inte köra "off grid" med sina solceller utan måste vara kopplad till nätet för s.k. nettodebitering :)

Men då är det ju inte så svårt - installera solceller för A/C och nätel för övrigt - måste man så kan man plugga in acn i nätet sen om det behövs (se till att ha uttagen för egen anläggning och nätet brevid varann bara) - om det är ekonomiskt får man räkna på . . .

/K
Man verkar inte få ha dubbla system, nätägarna har lobbat men det finns förslag om att ta bort straffskatten. Men lag på nya hus, för vattnet antages och man drar in stadsgas istället som skadar klimatet, i ett land som kan bli mer öken av värmen.
 
Moving skrev:
Man verkar inte få ha dubbla system, nätägarna har lobbat men det finns förslag om att ta bort straffskatten. Men lag på nya hus, för vattnet antages och man drar in stadsgas istället som skadar klimatet, i ett land som kan bli mer öken av värmen.
Så man får inte ens installera ett helt oberoende system !? Låter vansinnigt...att man inte får koppla ihop dom kan jag förstå, men ett oberoende system ?

Men vi är förvisso mer långt gågna häruppe vad gäller avregleringen...

/K
 
Moving
klaskarlsson skrev:
Så man får inte ens installera ett helt oberoende system !? Låter vansinnigt...att man inte får koppla ihop dom kan jag förstå, men ett oberoende system ?

Men vi är förvisso mer långt gågna häruppe vad gäller avregleringen...

/K
Alla sydliga länder är efterblivna på allt möjligt och vad jag fått fram måste man välja det ena eller andra för el tillsvidare.
 
Moving skrev:
Alla sydliga länder är efterblivna på allt möjligt - - -
Tråkig inställning, är du säker på att du verkligen vill bosätta dig i ett land som du anser efterblivet? Hur väl tror du att du blir emottagen där isåfall?
 
Moving
b8q skrev:
Tråkig inställning, är du säker på att du verkligen vill bosätta dig i ett land som du anser efterblivet? Hur väl tror du att du blir emottagen där isåfall?
Dom vet det givetvis själva där vi bott i tiotals år men annat som sol och värme, frånvaron av is ute kompenserar.
Vi är väldigt lika men ligger före i det mesta. Antagligen därför vi bor här men åker dit så ofta vi kan och har lust :)
 
Moving
Besked nu att man straffas bara för det överskott man vill bli av med men en majoritet är för en återgång så det blir som här.
De hade visst tekniska problem att få tillbaks hemgjord el.

Då även dom har vattenkraft och kärnkraft återstår att sluta med fossila bränslen då det galna nu är att gasen är billigare än köpt el.

Öarna kör oljekraftverk, solpaneler och vindkraft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.