Sitter och sammanställer kvitton och räkningar från olika projekt jag gjort på huset så att jag enklare kan dra av den dagen jag säljer huset.


Min fråga nu är hur mycket verktyg man kan ta med.

Vissa förslitningssaker tycker jag är självklart men det finns ju en gråzon. Vart ligger den?

Är det även skillnad om jag hyr en maskin för tex 2000 för ett jobb eller om jag köper en maskin för 2000 till samma jobb.
 
D
Inga verktyg skall tas med anser jag, om du inte har kört fast verktygen i huset så de följer med vid försäljningen av huset och därmed anses ha ökat husets värde? :O

Om du hyr en maskin för ett arbete, så kan du nog använda den kostnaden. Köper du en maskin, så anser jag att du maximalt kan använda en kostnad som motsvarar en rimlig avskrivning av maskinen.

Du är väl medveten om att det är ganska stora begränsningar i vilka arbeten som man för räkna in? Utgifter för ny-/till-/om-byggnad får räknas in oavsett ålder (t.ex. förändring av planlösning m.m. samt installation av viss utrustning som inte fanns tidigare, som t.ex. bergvärme, braskamin, radiatorsystem). Utgifter för FÖRBÄTTRANDE reparation och underhåll 5 år tillbaka.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.