Bor i ett nybyggt Modulenthus enplans med golvvärme Virsbo Push 22 och en Nibe 640 FVP.
Blir dock inte klok på värmen i huset som inte fungerar som den ska.
Har ca. -15 grader ute (har varit konstant i ca. tre veckor) framledningstemperatur på pannan mellan 50-60 grader och framme vid slingorna ligger den på ca 55grader vid tilloppet och ca 50grader vid returen.
Golven är riktigt varma och sköna och allting tyder på att hela värmesystemet fungerar som det ska.
Dock så verkar det inte gå att få upp inomhustemperaturen till mer än 19grader på dagen och dessutom sjunker den till 16 grader på morgonen.
Ska tillägga att jag har skruvat bort alla termostater vid fördelarna så alla slingor är konstant öppna. Cirkulationspumpen står på max (har provat att sänka den men då blev det genast kallare inne).
Dessutom är det ju inte bra att ha så varmt på golvvärme då golven riskerar att ta skada. Fast å andra sidan så är det ju ingen som vill frysa heller.

Är det någon som har nån bra ide om hur jag ska lösa detta kyliga dilemma?
 
Har du verkligen 55 grader ut i golven? Jag tycker det låter lite varmt.
Att returen vid pannan är på 50 grader tyder också på att det är shuntat någon stans...

Vad du får för värme inne är helt enkelt en summa av hur mycket värme du pumpar in och hur mycket som försvinner ut genom väggar fönster ventlier och tak. Känn om det drar vid ventiler mm...
 
du har nog 55 rader till golvvärmefördelaren, me här händer något, du har inte 55 grader i golvvärme rören!!

det kan finnas en baypass som står för mycke öppen (kan stängas helt om du kör utan termostater)

annars kan det finnas andra saker som göra tt vatnet inte går in till gollvvärmen, bara cirkulerar för bi o tillbaka till pannan
 
Jag har en termometer vid bägge golvvärmefördelare, både tillopp och retur.
Och bägge visar samma sak. 55 in och 50 ut.
Jag tror att jag har en baypass som du pratar om men den sitter vid cirkulationspumpen och är omöjlig att tyda om den är stängd eller öppen.
Ska tillägga att själva golvvärmerören är riktigt varma att ta på, både tillopp och retur.
 
Framledningstemperaturer över 50 är ju inte idealt med värmepump, men kan behövas även för golvvärme om det tex ligger både 20mm golvspån, och 13mm parkett förlaggda ovan golvvärmeslangen.

- Har du fått golvvärmedimensioneringen från Modulenthus/Virsbo? Vilka flöden och framledningstemperaturer (tex vid DUT) har dom räknat med? Kontakta golvvärmeprojektör/Virsbo/modulenthus.

- Vad säger Modulenthus? Du ska inte acceptera framledningstemperaturer över 55 grader för då har du ett högtemperatursystem vilken inte är tillåtet vid nybyggnad (efter 1984, se SBN 80).

Det viktiga för att inte skada parkettgolv är att yttemperatur inte överstiger än 27°C, och detta gäller även under mattor och andra övertäckningar. Mät med IR termometer eller lägg en termometer under en matta....

Vad gäller felsökning kolla att alla flöden och temperaturer stämmer i alla slingor. Kolla att inga slingor är felkopplade (Det händer!), kolla termostater.
Har du mycket mattor/möbler som begränsar golvvärmen kan det begränsa effektavgivelsen.

Mvh/Abbe
 
Funderar på detta med baypassventilen. Kan man stänga den om
man har två slingor av elva som inte är termostatstyrda? Räcker det för att
det inte ska bli stopp?
Hade en rörmokare här i somras som justerade golvvärmeslingorna
och bytte en felaktig shunt.
Han lovade dyrt och heligt att allting är rätt kopplat
och att alla slingorna är rätt justerade, dock så nämnde han
aldrig någonting om någon baypassventil.
 
Intressant tråd för mig. Vi flyttade in i vårt Hjältevadshus Björken i september och tycker också att det lätt blir lite småkyligt i huset då temperatuen går ner.
Vi har nog precis samma system (640P osv). Har precis som du just nu alla termostater på max och justerar temperaturen i huset med värmekurvan.
Just i detta nu så har vi -17grader ute och 19-20 inomhus.

Har ställt in pumpen på värmekurva 7 med förskjutningen 0 och just nu är utgående temperatur 49 och returen 44.
Har tidigare ngn gång kört ut upp emot 60 grader och det känns inte riktigt bra, speciellt som det inte ens blir speciellt varmt inne...
De har varit hit och luftat alla slingor rejält och det blev faktiskt lite bättre efter det men jag är ändå inte nöjd med uppvärmningen...

Angående värmekurvan så verkar man ju, när man har golvvärme i träbjälklag, ska utgå från vilken kurva man kör när man har element och minska det med 2 enheter.
I mitt fall 9-2=värmekurva 7. Har ju sedan också läst att man ska köra med förskjutningen -1 vid golvärme.
Vilken värmekurva och förskjutning kör du på?

Har ni den "nya" Finndomo-grunden?
 
Framledningstemperaturer på 50-60 grader i nybyggda hus med golvvärme :eek:
Själv har jag som topp haft 45 (retur 35)grader ut vid -18 ute.
Då ska det tilläggas att huset är byggt -49 och har 30mm (ja millimeter) isolering i väggarna.
Uppvärmningen består av golvvärme på bottenplan (utan isolering under) och radiatorer uppe.
I mina golvvärmekretsar är tempen konstant nershuntad till 25-27 grader.
Detta räcker för att hålla ca 20 grader inne.

Ni borde ha 30-40 grader inne i era välisolerade hus tycker jag.
 
Ja visst är det jäkla konstigt... Golven är ganska sköna men ändå är det liksom luftkallt i huset...
Ventilationsproblem?

Du som byggt Modulenthus(trådskaparen), har du väldigt kallt på golven nära ytterväggarna??
 
W
Xanadu skrev:
Ja visst är det jäkla konstigt... Golven är ganska sköna men ändå är det liksom luftkallt i huset...
Ventilationsproblem?

Du som byggt Modulenthus(trådskaparen), har du väldigt kallt på golven nära ytterväggarna??
Ja ventilations problem kan det ju vara för det borde vara hur varmt som helst vid den framledningstempen. Har ett hus byggt 1904 med 5 cm frigolit i väggarna och orginal fönster samt lite spån på vinden och jag håller 21 grader inne med mina överdimensionerade radiator vid -15 med en framledningstemp på 36 grader. Jag har ju antagligen inte mycket till ventilation men du verkar ha för mycket..
 
kurva hit o dit, ni kan inte läsa er till vilken kurva ni ska ha. Ni får prova er fram til vilken kurva erat hus behöver.

själv har jag radiatorer & ska ha kurva 9 tror jag enligt tabellen, men jag kör kurva 4.
jag skicka ut 42 grader när det var -25 ute.
 
Hemma från jobbet igen, nu ska jag försöka att svara på lite frågor.

Värmekurva idag är 10 med förskjutning +2

Nej, det drar inte det minsta kallt vid väggarna. Dock så drar det lite vid ett par altandörrar och är lite kallt på golvet vid "volymskarvarna". Detta ska dock ej påverka uppvärmningen mer än nån promille enligt flera kunniga fackmän som jag litar på.

Jepp vi har den "nya" modulenthusgrunden. Om du menar en isolerad krypgrund med avfuktare. Där har som kallast varit ca. 2+ när det har varit -26 utomhus i en vecka.

Ingen som har någonting mer att säga om baypassventilen? Är det bara att skruva igen den och testa? Kan man ha sönder någonting? Som sagt, två av elva slingor är alltid öppna.

Wester: Enligt Nibe som har mätt upp ventilationen så är den precis som den ska vara men jag har också tänkt i dom banorna och testat att stänga den helt och hållet men det resulterar bara i just det: dålig ventilation.
 
tjommeost skrev:
Funderar på detta med baypassventilen. Kan man stänga den om
man har två slingor av elva som inte är termostatstyrda? Räcker det för att
det inte ska bli stopp?
Hade en rörmokare här i somras som justerade golvvärmeslingorna
och bytte en felaktig shunt.
Han lovade dyrt och heligt att allting är rätt kopplat
och att alla slingorna är rätt justerade, dock så nämnde han
aldrig någonting om någon baypassventil.
Bypass behövs inte om du har en eller fler slingor konstant öppna.
 
om jag nu fattat rätt så har du 2 st puchrar med inbyggda max tempratur termostater på.

Du tillverkar alltså 50 gradit vatten vilket är mycket dyrt att göra, sen stryper du ner tempraturen vid puchen (det är här du måste se till att det paserar mer värme)

har du blandat med radiatorer & golv vämre? eller varför har du såna här puckrar???
Har du bara golvvärme ska du ju bara ha en golvvärme fördelare & låta värmepumpen sköta temprature regleringen

Nu fr du göra så att du öppnar eller demonterar termostaterna & låter värmepumpen sköta all reglering (troligen klarar du dig med kurva 6 eller 7)
 
Har inte en blekaste aning om vad puchrar är.
Det enda jag har är en termostat innan cirkulationspumpen
som ska skydda golven mot för hög temp. Och den är
inställd på 55grader.
Har bara golvvärme, inga radiatorer.
Som sagt tidigare så har jag en temp på
ca.55 grader vid golvärmefördelaren så det kan
ju knappast vara rätt sätt att öka på tempen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.