Jag är lite nyfiken på vad ni andra har för framlednings temperatur.
Vi bor i en villa från 1967 på ca 200kvm med en blandning av vatten burna element och golvvärme.
Just nu är det 1 grad ute men det blåser lite och våran fram lednings temperatur är 36 grader.
Vad har ni för framlednings temperatur just nu och hur kallt är det ute.
Jag tror dock jag måste ändra kurvan för det är lite kallt inomhus. Våran kurva står nu på lutning 43 justering 2
 
Redigerat:
Höj kurvan , vilken pump har du? Bild ?
 
Skärmavbildning av en temperaturstyrningsapp för hemmet, indikerar inomhus- och utomhustemperatur, värmepumpinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nibe 1255-16. Stort, halvskabbigt hus…..
 
F Erica Wyse skrev:
Jag är lite nyfiken på vad ni andra har för framlednings temperatur.
Vi bor i en villa från 1967 på ca 200kvm med en blandning av vatten burna element och golvvärme.
Just nu är det 1 grad ute men det blåser lite och våran fram lednings temperatur är 36 grader.
Vad har ni för framlednings temperatur just nu och hur kallt är det ute.
Jag tror dock jag måste ändra kurvan för det är lite kallt inomhus. Våran kurva står nu på lutning 43 justering 2
Det är ett välkänt fenomen att runt nollan så kan det bli för svalt i ett hus, så det kan bli lite ändrande av reglerkurvan, sen räcker det med små ändringar av reglerkurvan.
 
P paralun skrev:
Det är ett välkänt fenomen att runt nollan så kan det bli för svalt i ett hus, så det kan bli lite ändrande av reglerkurvan, sen räcker det med små ändringar av reglerkurvan.
Är det justeringen jag ska ändra eller lutningen?
 
F Erica Wyse skrev:
Är det justeringen jag ska ändra eller lutningen?
Du höjer kurvan något så att det blir högre framledningstemperatur, sen när det blir stabilt minusgrader igen så kan du sänka kurvan igen. Runt "nollan" kan det vara trubbel.
 
P paralun skrev:
Du höjer kurvan något så att det blir högre framledningstemperatur, sen när det blir stabilt minusgrader igen så kan du sänka kurvan igen. Runt "nollan" kan det vara trubbel.
Hur vet jag när jag ska ändra justeringen, trodde man skulle ändra dem när det är kallt inne men inte minus ute
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.