Hej!

Har ett hus med installerad bergvärme med både golvvärme och radiatorer.

Har ingen separat shuntgrupp för golvvärmen så den är ihopkopplad med radiator systemet :(

För att kunna få hyffsat flöde på golvvärmen måste jag ställa cirkpumpen på läge 3 vilket resulterar i en diff mellan framledning och retur på ca 2-3 grader när kompressorn går.

Vad är negativt med detta? Har hört att man bör ligga på 6-8 grader, men har inte fått något svar på varför?

Till sommaren ska vi sätta in en shuntgrupp så vi kan styra golvvärmen separat men tills dess undrar jag ändå.
 
Varför räcker inte flödet till golvvärmen på läge 2? Vad är det som händer då? Jag kör läge 1 på min golvvärme tillsammans radiatorer.
 
Men har du dem kopplad på värmepumpens cirk pump som jag eller har du separat system för golvvärme?
 
Jag kan välja, jag har en pump vid golvvärmen som jag inte har i då jag tycker delta T blir för lågt då. Jag har fjärrvärme och vill ha högt deltaT. Så jag använder oftast bara den pumpen som sitter i fjärrvärmecentralen.

Jag har fjärrvärmecentralen i förrådet, därifrån 10m kulvert in i huset, där förgrenas värmerören, jag har golvvärme(finns extrapump och shunt vid fördelarn) på bottenplan och radiatorer på plan två.

Jag förstår inte ditt problem, hur märker du att du inte har tillräckligt flöde i golvvärmerören? Har du testat läge 2 och vilket deltaT fick du där?
 
Har du för lågt delta-t så jobbar du upp värmen i systemet för fort & får sämre COP.

Varför vänta tills i sommar för att montera en pucher?
Du måste ha en pucher om du blandar radiatorer & golvvärme.
Det är väll bara att instalera en sån nu!
Varför instalerades inte en sån från början?
 
Jag har nyligt köpt huset och vet ej varför förra ägaren inte installerade :( jag har andra viktigare saker som hustak som går före och är inte gjord av pengar. Vad är deltat och cop för något? Sen finns det ju en viss risk för att det fryser när man stänger vattnet på vintern och det vill jag ej. Anledningen varför flödet inte räcker är för att lutningen på rören är för brant för lägre cirk än 3 så måste dra om rören från källaren också.
 
Hej Alva,

Då förstår jag, utan 3 så orkar det inte upp. Orkar det inte med 2 så har ni ju egentligen inget val och om det förligger någon följdskaderisk kan jag inte svara på då jag inte ha värmepump själv.

Lycka till
 
Har ni nyss köpt huset, så gör det nog inget om ni kör som det är en vinter till, för det är väll inte första vintern med golvvärme?

Att instalera en pucher är inte jätte dyrt o tar någon timme, så vattnet hinner inte frysa.
 
fördelaren och pushern jag behöver går på ca 8500 på rinkabyrör sen tillkommer arbete, så för mig som är pappaledig är de rätt mycket pengar. Kommer att lägga in golvvärme på hela huvudplan till sommaren och behöver då ha en fördelare som har 6 st slingor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.