När barnsjukdomarna är över är det snart dags för ålderskrämpor.

Drängen misslyckades ansluta till laddaren två gånger på ett dygn utan synbar anledning. Felsökning var planerad till förmiddagen idag men redan vid frukostkaffet på altanen såg jag att den gick med nosen misstänkt nära backen, inte gick riktigt rakt samt vände på minsta knöl i gräsmattan. Vände upp och ned på den och där saknades ett framhjul! :crysmile:
Omvänd robotgräsklippare med saknat framhjul och synlig gräsklipp under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller ett förlorat hjul från en automatisk gräsklippare, med gräsplan i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hjulet ifråga återfunnet!

Försökte trycka fast hjulet igen, men det var inte bara att snäppa fast, så fick ta in och plocka isär det. En T20 torx senare så var det löst.
Demonterat hjul och tillhörande delar från en robotgräsklippare, inklusive skruvar och en skadad ring, på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En defekt metallisk länk från en robotgräsklippare ligger på ett träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den felande länken? Nog ska denna vara hel och inte öppen i ringen runt?

Reservdelen torde vara nr 15 på s. 10 i denna reservdelslista, eller hur?
 
  • Ett lossnat framhjul till en robotgräsklippare liggandes på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en vanlig starlock bricka. Finns säkert att få tag i på Clas Ohlsson, Jula, Biltema eller liknande ställen. Mät diametern på axeln så du vet vilken storlek du ska ha.
 
Tack! Ja, att det inte är någon magi där är jag med på. Skruvade loss andra hjulet, och nog var det den öppna brickan som felade. Bara att åka och handla som sagt.

Närbild av ett hjul på en maskin, med fokus på den rätt monterade öppna brickan och hjulaxeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ska det se ut.
 
Starlock-bricka köpt och monterad. Lite sämre rull i det hjulet än det andra, men bra nog tror jag. Såvitt jag vet har jag varken vänt något lager eller någon bricka fel, men det kan väl iofs vara en något krokig axel eller nåt annat som var grundproblemet, eller kan jag ha gjort något fel? Hör ett svagt gnisslande ljud inom fem meter från klipparen som jag tror är nytt. Nåja, får väl ge den några timmar och se om den beter sig.
 
Kanske tryckt på starlock brickan något för hårt?
 
Mycket möjligt. Funkar bra nu hur som helst. :D
 
Hur fick du brickan på axeln?
 
Oj, det minns jag inte ens, så det kan inte ha varit ett jätteproblem för mig. Gissar på ett av följande sätt: antingen drog jag (så att jag vände axeln från mig och höll med ett pekfinger/långfinger i varje ”hörn” av brickan) eller så tog jag en liten hylsnyckel (större än axeln förstås) och tryckte mot brickan med och knackade lätt med en hammare.

Om inte det första funkar för dig borde det andra gå hur som helst
 
C cass skrev:
Hur fick du brickan på axeln?
Jag hade samma problem, brickan jag köpte var för liten. Fick bända ut "vingarna" med tång för att det skulle funka.
 
Nu har även jag hittat ett framhjul på gräsmattan. Gräsgröt i hjulet, låsbrickan sönderrostad, rostiga lager och sedan har knivarna hackat i hjulet. Så det får bli ett nytt komplett hjul.
Är det "normalt slitage" att det kommer in fukt och rostar, så att det är lika bra att ta andra sidan samtidigt eller ska man gå på "den dagen, den sorgen"?
 
Jag bytte starlock-brickan i ena hjulet på vår 330X, såg att HQ verkar ha en ersatt den i reservdelssystemet.

Jag tänker att om brickan brister så tappar man tätningen och fukt kan lättare leta sig in i kullagren.
 
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tänker att om brickan brister så tappar man tätningen och fukt kan lättare leta sig in i kullagren.
Om låsbrickan brister ramlar framhjulet av tämligen omgående.
Händelseförloppet verkar snarare vara det omvända dvs brickorna går sönder pga att de rostar.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Svensk kvalitet, jo tjena 🤔😆
 
C cpalm skrev:
Om låsbrickan brister ramlar framhjulet av tämligen omgående.
Händelseförloppet verkar snarare vara det omvända dvs brickorna går sönder pga att de rostar.
Kullagrena i vår var fina när jag plockade isär hjulet, däremot var brickan rostig. Så man kan fundera på vilken håll fukten tagit sig in.

Rostig bricka från hjul på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Kullagrena i vår var fina när jag plockade isär hjulet, däremot var brickan rostig.
Ja så såg det ut i mina hjul också. Däremot var ett par kullager kass, trots att de visuellt såg fräscha ut.
Men kullagren är nog i kromstål så de rostar inte så lätt. När jag plockar bort tätningarna på kullagren verkar det till synes som att det är insidan på tätningen (som är i metall) som rostat och fyllt lagret med gojs. Fail...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.