Vi håller på att bygga en veranda framför huset och undrar hur vi bäst döljer framsidan på verandan som reser sig som mest 1,5 meter. Huset ligger på en höjd och man kommer att se inunder verandan nerifrån vägen vilket kanske inte är så snyggt?
Ska vi ha en häck eller buskar framför? Vad för häck/buskar i så fall? Tilläggas kan att vi inte vet något om växande saker.
Några andra smakfulla förslag?

mvh
David och Lisa
 
Hej, tack för svar! Vår hemsida är tyvärr ej så uppdaterad, bilderna är från juni. ::)
Tomten ligger i Nacka, Stockholm. Resten av tomten är blandat natur med frilagt berg samt gräsmatta där alla maskiner förstört för mycket. Om vi skulle ha buskar så vill vi helst att de ska vara gröna året om. De ska i sådant fall planteras i uppförslut, jorden är ca 50 cm djup, under det är det berg/stenblock.
Vår arkitekt vill att vi ska hålla låg profil på verandan så att den inte "stör" huset så mycket, dvs inklädnad med buskar, spalje med murgröna, putsad mur eller något annat med "naturfärger".
Till din sista fråga så gillar vi inte att påta i trädgården, vi ser det mer som ett nödvändigt ont. (Dock gillar vi att vistas i trädgården :D)

Mvh Lisa
 
Varför inte täcka med trä? Liggande eller stående träpanel....
Jag har sett många som gjort det och det är snyggt...
Hoppas att du förstår vad jag menar....
Kan tyvärr inte förklara....
 
Vi tänkte initialt på det också men arkitekten gillade inte idén och iom att vi inte har någon smak själva lyder vi blint. ;)

mvh
David
 
Vi får lite samma situation,när vi såsmåningom bygger verandan. Min plan är att placera köksträdgården i uppbyggda "lådor" nedanför altanen plus använda glesa spaljeer till klätterväxter.
Vi har tidigare haft en sådan låda byggd av knäcksten, den var suverän att odla i, men nedanför en träaltan får det nog bli trälådor istället helt enkelt.

Man kan förstås ha andra växter där som inte kräver så mycket underhåll, bara det är grönt, så upplevs inte altanen lika hög.

/Ulle
 
Bra tips!
Huset är modernt med stora fönster men målat i falu rödfärg. Verandan är i sydvästläge placerad framför huset som är på en höjd. Framför verandan är det gräsmatta. På framsidan av huset finns det två gråa ytterdörrar. Träden närmast huset är främst tall, gran och en.

mvh
David
 
Håller med Yonna - hoppa över barrväxterna - dessutom har ni ju flera på tomten redan. Det är ju alltid snyggt att bryta av med något närbesläktat eller helt annorlunda.

Varför inte kombinera, spalje på sidorna och några fina buskar framför eller tvärtom. Jag tror att några vita syrenbuskar skulle rama in erat "klassiska" bygge fint.
På vintern kan man sätta små ljus i dem istället för att ha en utomhusjulgran, och man kan ha en spalje bakom buskarna med - bara för att dölja lite på vintern med.

Tur att ni har några månader på er att fundera.
Lycka till,

anna

 
:)
David
Jag verkar ha samma altanläge som ni har.
Tycker att Misse och Moijjes idé är bra och jag har ritat en altan med 3 terasserade däck för att dölja den höga grunden på den branta tomten!

En trädgårdsarkitekt föreslog vintergrön Murgröna, som behöver vägg eller plank (som inte får vara vit (!?) att växa emot.

Ta det sakta och lugnt med planeringen, då blir man nog nöjdast

Helena med
Sverige Stugan
 
:D
Aha, menar ni de färdiga nätskivorna man kan köpa, vad är måtten och priset på dessa?

Allt som klättrar måste ju få bra fäste och nätet är ju "naturfärgat" och måste smälta bra in i naturen!

Fick även ett förslag på att häggmispel kan vara ett snyggt träd vid altanen.

Helena med
Sverige Stugan
 
Inte spirea! Så urtrist, och blir ful och risig.
Häggmispel i såfall tycker jag!

(men så är jag norrlänning och där fanns nästan bara syren, syren, syren, spirea, spirea, ölandstok. Urtrist!)

När man bor här nere är det ju som en annan kontinent - man kan väl göra nåt roligare! Åk ut till Zetas och botanisera och fråga. Jag skulle kanske satsa på gräs (zebra exempelvis) av olika slag, i grupper, med några snygga större stenar emellan, och nåt blommande som ackompanjemang, efter tycke och smak.

Glöm inte heller busk och klätterrosor, som finns i alla former, storlekar och färger, med och utan taggar, ljus och mörka i bladen, och även lättskötta och tåliga sorter.

 
Hejja Klaes, jag tyckte det lät som en fin och funktinell lösning!?!

Smultron är verkligen både dekorativt (blommar med söta vitrosa blommor), funktionellt (som marktäckare) och gott! Och taggfria björnbärsbuskar - roligt val!

Dessa båda vill ju ha full sol.

Humle vill väl vara i skuggigare läge - antar att dessa står lite bakom buskar och tujan.

Det är härligt med nya idéer!

Här är nåt jag gjort av en gammal en som är ca 1,5-2 meter, men vildvuxen och ful. Jag stammade upp den, kapade alltså alla grenar ända upp till 0,5 m från toppen. Där under har jag planterat klätterhortensia. Tanken är att använda stammarna som naturligt klätterstöd, eftersom barken var så fin på enen. Klätterhortensia tar ju några år innan den sätter fart, och enen är gammal, så jag tror de kommer att lösa av varandra perfekt. Under har jag satt brudslöja blandat med höga lammöron och silververonika - faktiskt väldigt lyckat, om man inte är en sån som vill ha sprakande färger förståss. Kan ju vara ett tips fram altanen också...
 
Vi panikköpte 40 Thujor som vi började plantera framför verandan. Arkitekten kom hit och beordrade oss att omedelbart ta bort dem, vilket vi ryggradslöst gjorde. ;)
Vi sålde dem och nu kommer vi inte ha något framför verandan. :'( Däremot har vi gjort ett skitsnyggt räcke på verandan som vi kommer att lägga ut bilder på när vi fått bredband till huset.

mvh
David
 
;D
 
:)
Tack för alla tips!
Min altan kommer ut så långt i terasseringen från grunden (cirka 5-7 meter) så det är nog ingen fara när det gäller murgröna och syrén, även om det blir svårt för syrénen att få "fotfäste" (får väl fixa extra mkt jord där!

Är inte riktigt klar med hur terasseringen (för att dölja den stora fula grunden) ska ta form, men den får också "växa" fram så småningom.

Helena m
Sverige Stugan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.