Tänkte visa upp denna tråd för min bankkvinna, hon tror inte riktigt på att "ni" får så bra villkor.
Kan ni inte berätta vad ni hamnar beträffande både kreditivränta och slutlig placering? Samt övriga avgifter, eller rabatter på kort osv...
Som alla gissar så handlar det om Föreningssparbanken och all hjälp är välkommen.
Vi har fått klartecken och jag vet inte om jag hinner byta bank för kreditivet, men för slutplacering i sommar ligger dom taskigt till om dom inte vaknar upp och ser konurrensen.
4.25 i kreditivränta + 0.5% på tot belopp + adm avgifter... :surprised:
Kom igen nu, berätta för henne! ;)

mvh: Macke
 
Samma bank men kreditivet ligger på tot 3.5 %
 
3,15% på utnyttjat belopp, inga avgifter (SEB Gbg).
 
När vi placerar våra lån i juni så är det lägsta pris som gäller. Det finns ingen anledning att betala mer än lägsta pris (%).
Vi är sedan länge kund hos Föreningssparbanken men vi har bestämt oss för att lägsta pris gäller, kronan är det den är hos samtliga "leverantörer".
 
Tackar för alla snabba och korta svar!
Verkar som om det inte är så vanligt att behöva betala annat än just en procentsats på kreditivet, ska ta tag i mina andra bankkontakter snarast.
Fler som vill berätta om sina erfarenheter?
 
Vi har 3,95% på utnyttjat belopp i byggkreditivet,
2000:- i uppläggningsavgift,
inga kostnader för betalning av fakturor,
inget tvång till det slutliga lånet.

FSB i Umeå.
 
2,9% på kreditivet, inga avgifter. HB i Lund.
 
Som jag anade alltså...
Det känns skitjobbigt att hålla på att tjata på min bankkontakt, och jag känner att hon är ganska frustrerad också, det verkar vara bankens "lånekomitté" som sätter gränserna.
Alla på lokalkontoret är helt oförstående över hur "ni" lyckats få så bra räntor, och det verkar som om dom inte tror mig.
Jag ska väl inte behöva skaffa "intyg" från en annan bank om ev lånelöfte med "er" räntesats för att dom skall börja lyssna på mig? Om det kommer till det så är ju steget till att helt byta bank ännu närmare.
Träff imorgon med banken, om dom inte tar konkurrensen på allvar blir det att ta upp kontakterna med dom andra bankerna...

Skall tilläggas att detta blivit lite av en principfråga för oss nu, såklart att det handlar om massor av pengar också, men denna post i totalsumman är den enda som vi kan påverka, och varför ska man sitta och gräma sig efteråt när avierna ramlar in?

Ska lägga ner energi på detta nu, tack sålänge.
 
Hej

Ni som får så här låga kreditivräntor (alltså ner mot 3%), vad har ni som säkerhet för byggnadskreditivet ?

Vi har som första bud fåt 5.35% i kreditivränta + 0.65% i fast avgift på hela kreditivet + 4500:- i uppläggningsavgift. Detta verkar ju helt orimligt högt. Har ni också fått så här höga utgångsbud och sen prutat ner ??

Tacksam för svar !

Klein
 
Ja, bankens utgångsbud såg ut ungefär som det du fått.
Jag fick bråka MYCKET innan jag hamnade på den nivån jag är på och ändå finns det tydligen jättemånga som fått bättre villkor än vad vi fick!
 
Vi fick 3,15% i aug-04 från början hos "vår" bank. Gick dock till andra banker, alla säger ju att det är bara som ny kund man kan förhandla till sig lägre räntor. För oss var det inte så. De andra låg högre, högsta var på 5,05%.
Stå på dig! Det finns kanske andra banker?.. Även om det är tidsbrist.
 
Klein,
Det var det värsta jag hört, BYT BANK.
Idag skall det inte kosta mer än max 3.5%, totalt och på verkligt utbetalade slantar.
 
klein skrev:
Hej

Ni som får så här låga kreditivräntor (alltså ner mot 3%), vad har ni som säkerhet för byggnadskreditivet ?

Vi har som första bud fåt 5.35% i kreditivränta + 0.65% i fast avgift på hela kreditivet + 4500:- i uppläggningsavgift. Detta verkar ju helt orimligt högt. Har ni också fått så här höga utgångsbud och sen prutat ner ??

Tacksam för svar !

Klein

Säkerhet? Vi har förbundit oss att åtminstone till en början teckna bolånen i samma bank. Ett halvhjärtat löfte att lägga alla bankaffärer hos dem - men det vet jag inte om vi behöver hålla.

Utgångsbudet var faktiskt 2,9 från början, men jag gjorde klart att om vi inte fick under 3% blev det ingen affär. Har du någotsånär goda marginaler är det du som kund som är kung.

- Iaf tills lånet skall betalas ....
 
hej

Detta fick vi

vi är inte så nöjda när det till kom kotraktsräntor(

Uppläggningsavgift 5000 någontin

Ränta på kontrakterat kreditbelopp 6250

Räntesats få disponibelt belopp% 4,7500
Räntesats för kotrakterat belopp % 0,5000%
kontrakterat belopp gäller 050101-050630
 
SEB i Alingsås har utgångsränta 4,25%. Lyckades pruta ner den till 3,15. (OBS! Detta var ett halvår sedan. Det borde gå att få lägre idag!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.