Ska hämta ett beg skjutparti i alu/trä med måtten 20x21, dvs 200cm x 210cm på söndag.

Går det att nyttja ett gallersläp för transporten (25 mil motorväg) utan att vara orolig för sidvindar, eller kan partiet vrida sig pga vinden med glaskross som följd? Glaspartiet står upp på SJ-pall fixerat med strävor.
Har kollat på att hyra mindre lastbil på OK eller Cirkel K men deras bilar är endast 200 cm höga invändigt tyvärr.

Kvalificerad gissning på vikt för glaspartiet? Säljaren visste inte riktigt..

Får hjälp med gaffeltruck för lastning, men funkat det för 4-5 pers att lyfta av pallen från släpet? Kan ju sedan rulla skjutpartiet in i garaget på pvc-rör eller liknande tänkte jag.

Mycket tacksam för tips!
 
Om det vrider sig av vinden är det alldeles för dåligt lastsurrat.
Står det riktigt lastat på pall är det ju bara att lasta surra enligt regelboken och åka.
 
  • Gilla
DLV
  • Laddar…
När partiet levererades till den ursprungliga kunden stod det med säkerhet på en pall med snedsträvor skruvade i båda kortsidorna och låst i underkant med reglar mot pallen.

Se till att inte spänna spännbanden för kung och fosterland så ska det inte vara några problem.

Går det att lasta av det med en eller två palldragare som lyfthjälp?

Kolla med tillverkaren av partiet vad ett liknande nytt parti väger. 200kg?
 
  • Gilla
DLV och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för svar!
Bestämt för för att beställa kranbil när jag kommer hem, då slipper jag krånglet med att baxa av åbäket från släpet. Behöver ändå få upp skjutpartiet till huset som ligger på en övre del av tomten jämfört med garageinfarten o inser att det hade varit halvt omöjligt att bära upp skjutpartiet de 10 trappstegen till den delen av tomten.
Har lastat spännband, skruvdragare, massor brädor på släpet för att kunna göra extra strävor osv.
Imorrn är det dags för hämtning o jag hoppas de 25 milen löper på utan glaskross....
 
Redigerat:
D DLV skrev:
Stort tack för svar!
Bestämt för för att beställa kranbil när jag kommer hem, då slipper jag krånglet med att baxa av åbäket från släpet. Behöver ändå få upp skjutpartiet till huset som ligger på en övre del av tomten jämfört med garageinfarten o inser att det hade varit halvt omöjligt att bära upp skjutpartiet de 10 trappstegen till den delen av tomten.
Har lastat spännband, skruvdragare, massor brädor på släpet för att kunna göra extra strävor osv.
Imorrn är det dags för hämtning o jag hoppas de 25 milen löper på utan glaskross....
I princip klara du dig med 4 strävor, två till varje kortsida. Sedan två brädbitar i botten så att fönstret inte kan röra sig i sidled.

Såhär såg mitt 4m parti ut när det kom från leverantören.
 
  • Flera fönsterpartier står stadigt uppradade med trästöd på varje kortsida i ett lagerutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inspirationsbild, tre garagedörrar som inte blåste bort.

Packade garagedörrar på släpvagn redo för transport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Cheesen
D DLV skrev:
.

Kvalificerad gissning på vikt för glaspartiet? Säljaren visste inte riktigt..
40kg/m2 så ca 160 kg....+ pall och emballage... Totalt ~200 kg.
 
richardtenggren
Våra 18x20 fasta fönster vägde 162 kg, känns som skjutdörrar lär väga en hel del mera. Största problemet var kanske inte vikten, utan otympligheten anser jag.
 
Kom hem nyss, detta måste vara de 20 mest nervösa milen jag någonsin kört... Det gick iaf bra och jag klarade mig utan glaskross eller andra missöden :)
 
  • Släpvagn lastad med fönster och trästöttor säkrade med nät, parkerad på en asfalterad väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Willewonka och 4 till
  • Laddar…
Imponeras av hur väl du förankrat det ;-)
Har nog aldrig tidigare transporterats så säkert
Flera tummar upp
 
T Taxture skrev:
Imponeras av hur väl du förankrat det ;-)
Har nog aldrig tidigare transporterats så säkert
Flera tummar upp
Anar en viss ironi i ditt inlägg ;-)
 
Stämmer nu när jag tänker efter ;-)
Inget illa ment

Men så där bra är det sällan surrat när det går på lastbil........
 
  • Gilla
DLV
  • Laddar…
Hellre för mycket än för lite. Bra jobbat!
 
  • Gilla
DLV
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.