Jag borde eg. veta detta - men jag tänker mig att jag kanske kan få be om tips bland de som är erfarna. Har precis köpt en ouppackad/kartonerad diskmaskin från ett restlager (Siemens) som jag tänkte hämta med personbil - men frågan är - törs man frakta den liggande ? Jag tycker mig ha hört nånstans att vissa vitvaror helst inte ska förflyttas i något annat läge än stående....

Tacksam för svar / Jörgen
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Det är vissa kylar och frysar som bör/ska tranporteras stående. Så hämta du den bara med personbilen.
 
Ibland kan det vara en del vatten kvar i maskinerna, även helt nya. (Det är kanske från nån testkörning, eller så kan det vara att vissa tätningar inte ska torka ut?) Det kan rinna ut när du välter den.
 
Det var snabba bud ! :)
Ett stort tack från Jörgen i ett regnigt Malmö.

@ andersmc; finns det någon risk för själva diskmaskinen - om jag s.a.s inte bryr mig om våta fläckar i bilen ?
 
Redigerat:
nej du kan tippa den. Åk å hämta den nu.
 
:) will do - tack Mathias !
 
kinshasa skrev:
@ andersmc; finns det någon risk för själva diskmaskinen - om jag s.a.s inte bryr mig om våta fläckar i bilen ?
Jag har kört olika typer av vitvaror på alla ledder och det har inte hänt något med dem. Det är alltså vatten i bilen som är det värsta. Du kan ju vara beredd med en handduk.
 
Tackar ! Nu står den rackarn fin och redo i köket ( ska koppla in den till helgen ).

@ andersmc; Din förutsägelse stämde precis; efter att FÖRSIKTIGT i fullt hällregn ha befriat maskinen från sin frigolitbädd - kunde jag med viss möda krångla in den liggande i min gamla Saab 9000. Såfort den låg ned pinkade det ut någon liter vatten över passagerarsätet - men jag är likaväl glad att hämtningen gick så smidigt.

Fortsatt trevlig vecka önskar Jörgen.
 
har en liten fråga, får man in en diskmaskin i en volvo 855 i skuffen? standardmått på den
 
Immobil skrev:
Det är vissa kylar och frysar som bör/ska tranporteras stående. Så hämta du den bara med personbilen.
Ett litet tillägg:

Anledningen till rekommendationen om upprättstående transport är risk för att oljan i kompressorn rinner runt i systemet.

Som vitvarusäljare rekommenderade vi att låta maskinerna stå upprätt minst 4 h innan uppstart efter liggande transport.

------------------

Och ännu mer off topic:
Det finns ytterligare en risk.

Som "fackman" tyckte jag så klart att jag hade dödskoll och körde en kyl (min egen) liggande på rygg på släpet.

Med resultatet att kompressorn hoppade ur sina gummiupphängningar, trillade ned (dvs bak) ca 15 cm och deformerade kylledningarna. :O

Det är lite trist att börja installation av kylen med att kröka till kopparledningarna och försiktigt tvinga tillbaka kompressorn i rätt läge....

Och jovisst, det kan ha gått lite för snabbt på den gropiga vägen, så klart...

:blushing:
 
Redigerat:
Göran.W
ste78fan skrev:
har en liten fråga, får man in en diskmaskin i en volvo 855 i skuffen? standardmått på den
Nej du får inte in 1 du får in 2 d^_^b
 
Göran.W skrev:
Nej du får inte in 1 du får in 2 d^_^b
Ahh, tack för svaret, äger ju själv bara en sedan så får ta och låna en kombi och kan ju va bra att veta innan så man inte står där med skägget i brevlådan eller vad det är man säger :)
 
H
En mindre flyttbil eller en täckt släp kan man hyra. I Göteborg kan man få låna ett släp gratis, tydligen är dessa reklamfinansierade. Ligger på motsatta sidan av Stigs Center.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.