Hej,
Jag ska i sommar byta fasaden på mitt hus (1970) och började häromdagen riva lite för att se.
Blev förvånad när jag såg att luftspalten inkl spikläkten var 140mm innan vindskydd/skiva kom. (se bifogad bild)
Nu till mina frågor:
Borde jag ta tillfället i akt och även tilläggsisolera ca 100mm när plats verkar finnas?
Och kan jag isåfall isolera direkt mot befintlig vindskydd/skiva eller måste denna demonteras?
Är det isåfall någon fara att ha dubbla vindskydd?
//Adam
 
Är du säker på att det är så överallt? kan ju vara så att förre ägaren har riktat upp fasaden och att du kikat på den del med störst spalt.
 
Var precis uppe och kollade på tre olika ställen och samma djup överallt.
 
Harder86 Harder86 skrev:
Borde jag ta tillfället i akt och även tilläggsisolera ca 100mm när plats verkar finnas?
Och kan jag isåfall isolera direkt mot befintlig vindskydd/skiva eller måste denna demonteras?
Är det isåfall någon fara att ha dubbla vindskydd?
Ja, ja, och nej.
Det som kan vara ett problem är om fuktspärren på insidan är dålig. Ju tjockare isolering desto viktigare med ett bra/effektivt ångspärrskikt invändigt. Troligtvis är det tillräckligt bra, men ev ändringar och tillbyggen kan ha påverkat.
Hus från -70 har normalt inte lika bra fuktspärr som dagens hus, men som sagt troligtvis tillräckligt bra för 20 cm isolering. (Antar att det bara är ca 10 cm isolering i väggarna med den grova luftspalten du tycks ha.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.